Může to znít poněkud nepravděpodobně, ale intermediální projekt rAdioCUSTICA, jehož součástí je pravidelný pořad Radioateliér, trvá již 15 let. Každý týden tak na vlnách Českého Rozhlasu 3 Vltava zní zvuky, které bychom obvykle z rozhlasového přijímače jinak vcelku konzervativní stanice neočekávali. ČRO 3 Vltava má tu čest hostit pořad, který se nebojí uvádět i velice radikální zvukové experimenty, terénní nahrávky, netradiční a hybridní kompozice, záznamy ze zvláštních koncertů a jiné zvukově-hudební nezvyklosti. V radikálních experimentech se prolíná jak akademické zázemí, objevuje se ale i amatérská tvorba či postranní projekty hudebníků, kteří se nesoustředí primárně na radiové umění. Citlivá a vyvážená dramaturgie pořadu dokázala vytvořit specifický prostor, kde se stýká velmi pestrá paleta tvůrčích přístupů. Za dobu své existence přinesl již desítky různých originálních kompozic. K patnáctému výročí přinášíme malý výběr z prémiové řady Radioateliéru, který bude nutně subjektivní a trochu povrchní, ale na nic jiného nemůže být ani pomyšlení.
Jonáš Gruska: Netopiere
Slovenský akustický umělec Jonáš Gruska, též správce labelu LOM, se ve zvláštní kompozici nechal inspirovat tóny na hranici slyšitelnosti. Výsledkem je pomyslná taneční hudba, určená pro netopýry, ale i cikády, cvrčky, sarančata a další živočichy, kteří využívají pro člověka neslyšitelné frekvence v oblasti nad 20 kHz.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/3535174/embedded
Peter Cusack & Miloš Vojtěchovský: Nejmilejší zvuky Prahy
Pokud žijete v nějaké velké metropoli a nenosíte špunty do uší i při sexu, zřejmě se vám někdy stala zvláštní situace: zvuky města, které občas dokáží být velmi rušivé a frustrující, se ve zvláštních okamžicích slévají a stávají se zcela suverénní hudbou. Pásmo Miloše Vojtěchovského a Petera Cusacka zkoumá právě tyto působivé situace. Pro další hodiny terénních nahrávek navštivte stránky sonicity.cz.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/1044266/embedded
Eric Rosenzveig: I Don’t Understand; Czech Politics
Své zklamání či nadšení z volebních výsledků si mohou všichni uvědomělí voliči a voličky zpestřit pásmem Erica Rosenzweiga, působícího v Centru audiovizuálních studií pražské FAMU. Postřehy cizince, nerozumějícího české politice, nebo spíše jejímu jazyku, vytváří tu a tam děsivé, jindy zase nepokrytě komické efekty a zdá se, jakoby se vznášely v éteru otázky ohledně specifičnosti české politiky. Anebo takové pocity nutně vkládáme tím, že “svému” jazyku vždy-již rozumíme? Je možné politické projevy poslouchat s fenomenologickou “epoché” pouze a jen v tom případě, kdy danému jazyku vůbec nerozumíme? A co asi teď dělá Vítek Bárta a jeho crew?
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/2110897/embedded
Lenka Župková: S. P. S. K.
Strč prst skrz krk houslí. Znamenitá dekonstrukce obrazu houslových virtuózů se v této nahrávce ladně spojuje s analytickým zkoumáním zvukového rejstříku houslí. Zubní kartáček místo smyčce, a další bizarní techniky nepůsobí vůbec drásavě, jak by se mohlo z prvního dojmu zdát.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/2110907/embedded
Jaroslav Kořán: Skrytý půvab českých drah
Milovníci vlaků, trolejí a naftových výparů, šotouši univerzální či specifičtí, přátelé levného cestování (ovšem pouze s IN kartou!), zbožňovatelé voňavých uniforem a další perverzní fetišisté jistě ocení nahrávku Jaroslava Kořána Skrytý půvab českých drah: ambient ze zvuků vlaků, vláčků, mašinek, mašinfírů a ještě mnohem víc.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/2110917/embedded
Christina Kubisch, Christopher Williams: Groundwave Rondo (Magnetic Traveling)
O německé umělkyni Christině Kubisch jsme v HIS Voice letmo psali v jednom z Radiových koutků a v čísle 3/09 jí byl věnován detailnější profil. V tomto zvukovém pásmu spojila své síly s kontrabasistou Christopherem Williamsem, který nahrávky zvuků elektromagnetických polí z cest mezi Berlínem a Libercem doplnil jemnou improvizací.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/3570574/embedded
Kolektiv: Projekt
Kolektiv je otevřené mezinárodní seskupení, zaměřené na využívání live-codingu: elektronické hudební improvizace využívající živého programování zvukových situací. Výsledkem jsou pozoruhodné zvukové oblaky, odkazující tu a tam k taneční hudbě, music concrete či sound artu.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/3459986/embedded
Lucie Vítková: Paměť a Vnímání (hudební asociace pro autobus a lidskou mysl)
Skladatelka a improvizátorka Lucie Vítková se v této kompozici nechala inspirovat funkcí lidské paměti. Spleti neuronových sítí fungují velmi nevyzpytatelně: občas ponechají jen ty pozitivní vpomnky, jindy zase neutrální událost vykreslí jako velice nepříjemnou. Neurotická spleť zvuků ve zmiňované skladbě funguje podobně: někdy zapůsobí velmi drasticky a zcela nepravděpodobně, jindy zase může velmi zřetelně připomenout události, které jsme ve skutečnosti vůbec nikdy nezažili.
Slyšte: https://prehravac.rozhlas.cz/audio/2769761/embedded