- Inzerce -

A Day of Sound v Kutné Hoře

Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře pořádá v pátek 6. září programově nahuštěnou akci s názvem A Day of Sound. Její kurátor, náš někdejší redakční kolega Pavel Klusák pozval několik silných osobností ze zahraničí a roj zdejších hudebníků spojil konceptuálním projektem.

Nejznámějším jménem v programu, který se odehraje v galerijních zahradách a na nádvoří, je britský elektronický tvůrce Robin Rimbaud, jenž vystupuje jako Scanner. Na scénu vstoupil v 80. letech a v deváté dekádě přišel s kreativním využitím přístroje schopného odposlouchávat radiovou a mobilní komunikaci a takto ulovené zvuky zapojoval do ambientních kompozic. Tehdy vznikla také nahrávka Mass Observation, k níž se Scanner v uplynulém roce vrátil, aby ji dal nový život, což se stalo nejprve v pařížském Centre Pompidou. Nyní Mass Observation uslyší publikum v Kutné Hoře. Scanner se v rozhovorech přiznává k celoživotní fascinaci technologiemi starými i novými, zároveň však jeho díla, mezi nimi právě Mass Observation, ztělesňují obavy, které všudypřítomnost techniky v našich životech přináší.

V témže bloku vystoupí duo rakouské vokalistky Agnes Hvizdalek. Její performance znějí často i v čistě akustické formě, jako by byly digitálně přetvořeny. Pro tuto příležitost se spojí kromě elektroniky i s vizualizacemi další Rakušanky, Billy Roisz. Do třetice to bude britský elektronický producent Roly Porter, jehož hudba v sobě spojuje ambientní plynutí s monumentálními zvukovými vlnami energií, která občas vyjede na povrch. Letos vydal album se slavnou hráčkou na perkuse Evelyn Glennie, v projektu Kistvaen se zase spojil s polskými muzikanty a hledá inspiraci v lidové kultuře.

Českou scénu zastoupí výtvarník a hudebník Petr Nikl, dále pak Petr Válek, produkující pod jménem Der Marebrechst hlukovou hudbu na převážně vlastnoručně vyrobených nástrojích. Tým českých či zde usazených improvizátorů v zahradách GASKu provede program „Pocta Olze Karlíkové“, který je inspirovaný malířkou a textilní výtvarnicí (1923–2004), která mimo jiná zaznamenávala zpěv ptáků.

Akce začne v 16:00 a její celý program najdete zde.

https://www.gask.cz/cs/a-day-sound-0


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka