- Inzerce -

Alessandro Cortini: Forse 3

 

Tohoto mistrného italského hráče na syntezátory lze potkat ve stylově opravdu různých sférách elektronické hudby. Přibližně před dekádou začalo jeho působení v proslulých Nine Inch Nails, k nimž se nedávno po pětileté pauze znovu vrátil. S Trentem Reznorem působil také v kapele How to Destroy Angels a vedle toho vede vlastní projekty, někdy pod  názvem SONOIO a jindy pod vlastním jménem.

Cortini patří k těm hudebníkům, kteří se mohou honosit tím nejluxusnějším analogovým syntezátorovým parkem. V rámci své sólové tvůrčí linie Forse vytvořil již třetí album pomocí jedinečného modulárního syntezátoru Buchla Music Easel (ví se pouze o třinácti exemplářích na světě). Již fakt, že lze na těchto albech poslouchat rozličné zručné kreace na takovýto rolls royce mezi analogovými syntezátory, může přilákat mnoho zájemců z řad elektronických hudebníků, naprosto oprávněně. 

 

Nahrávka Forse 3 přináší devět syntezátorových kreací v rámci disciplíny i relativně kratších stopáží (cca 5 – 13 minut). Po stránce harmonické se drží album poměrně při zdi, v hlavním plánu převládají drónové prodlevy či táhlejší ostináta s diatonickými postupy, občas se objeví rozklady několika i lehce mimotonálních souzvuků. V rámci celkového zvukového dění to ovšem není vůbec zásadní vada na kráse. Za hlavními notami totiž další patra oscilátorů jemně všechno mikrotonálně rozostřují, zhutňují a decentně polyrytmizují. Vše v úžasně šťavnatém zvuku, který od kosmických pípanců umí přejít až ke zvukům velmi organickým. Sledování všech těchto zvukových procesů navíc v kvalitním echu a dozvuku je na tomto albu tou cestou za dobrodružstvím. I etudově ostinátní půdorys skladeb díky tomuto jedinečnému zvuku snadno přestává být vnímán jako něco omezujícího, naopak možná pomáhá nástroji nesmírných možností udržet smysluplnou formu a sdělnost.

Ponořit se do skoro sedmdesáti minut produkce na Buchlův syntezátor je něco, čeho se skoro nejde nikdy definitivně nabažit. Posuďte sami.

 

Alessandro Cortini: Forse 3

Important Records (https://importantrecords.com)

 


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.