- Inzerce -

Allen Ravenstine: The Pharoah’s Bee

Návrat pískajícího muže z Pere Ubu.

Hráč na modulární syntetizéry Allen Ravenstine stál v sedmdesátých letech u zrodu clevelandských artových ne-punkerů Pere Ubu a věrně jim sloužil až do doby, kdy se na přelomu osmdesátých a devadesátých let rozhodl stát pilotem a synťáky odložil k ledu. Když ale v roce 2012 Robert Fantinatto začal natáčet snímek s všeříkajícím názvem I Dream of Wires: The Modular Synthesizer Documentary, nechal se zlákat a improvizovaně pro filmaře zahrál na EML-101 a 200. Společně s Robertem Wheelerem, svým nástupcem v řadách Pere Ubu, z těchto záznamů vytvořil dvě vlastním nákladem vydaná alba City Desk a Farm Report.

Navíc mu jistý právník jménem William Blakeney, který při vzniku filmu asistoval a původně byl zvukařem se zájem o elektronickou hudbu, zničehonic poslal darem syntetizér Moog Theremini. Ravenstine se rozhodl, že nejlepším poděkováním bude vytvořit nějaké nahrávky a dárci je poslat. Rozchodil ve svém Macu program Garage Band a dal se do díla. Brzy přišel další balíček: Doepfer Dark Energy. A po čase ještě Grendel Greandier RA-9.

A tak Ravenstine svému mecenáši nakonec natočil celé album. Pomocí tří jmenovaných modelů vytvořil tucet decentních, atmosférických instrumentálek, které jsou díkybohu téměř prosty otravných arpeggií a sekvencí, jež byly v sedmdesátých a osmdesátých letech stylotvorné a vzhledem k míře současného revivalu modulárů dnes znějí snad ještě otravněji. Ravenstine ví, že méně je více a že první nakroucené repetice a rytmy jaro neudělají. Ostatně, už v recenzi na druhé – podle mě nejlepší – album Pere Ubu Dub Housing (1978) kritik John Dougan píše, že „Allen Ravenstine, dost možná jeden z nejlepších hráčů na syntetizéry všech dob…“

Po šestatřiceti letech od Dub Housing nám tento hráč nesměle nabízí neřvavé a příjemné šumy, bzuky a ťuky, zvolna se navracející mikromotivky, pár hezkých barviček… a je tu neokázalé album (paradoxně v okázalém zlatém obalu s reliéfem faraonské včelky), s nímž se báječně koexistuje a které by klidně mohlo zaznít na některém z „přespávacích koncertů“ rady Silent Nights. Ravenstine dobře ví, kolik ve světě kompozice váží ticho, a umí včas přestat a posunout se k další chytlavé kombinaci další hrstky hezkých výchozích zvuků a gest. Zbystřit a vyslechnout by jej rozhodně měli nejen fanoušci Pere Ubu, ale třeba i Andrewa Lilese.

Allen Ravenstine: The Pharoah’s Bee
ReR Megacorp (https://www.rermegacorp.com)


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.