- Inzerce -

Asijské jazzové tygřice v akci

Následující dvě alba mají společné nejen datum vydání (10. listopadu). Obě spadají do moderního experimentálního jazzu a jejich protagonistky jsou původem z Asie a usazené ve Spojených státech.

Ticha a lásky

„Liminal Silence je společná meditace o povaze ticha, cyklech zrození a smrti a o našich nejniternějších touhách po změně uvnitř.“ Tak se vyjádřila k filozofii svého alba Liminal Silence původem jihokorejská zpěvačka Sunny Kim. Nahrávka je výsledkem její dlouhodobé spolupráce s klavíristou arménského původu Vardanem Ovsepianem a newyorským kytaristou Benem Monderem.

Vokalistka, improvizátorka a skladatelka Sunny Kim čerpá inspiraci ze svých zkušeností se světem nomádů (viz. obal alba). Dosud vydala pod svým jménem pět alb a spolupracovala s mnoha hudebníky, tanečníky a vizuálními umělci po celém světě. Současná díla Kim zkoumají lidská traumata, paměť a identitu prostřednictvím radikální improvizace a pohlcujících zvukových kulis. Také přednáší, například na University of Melbourne, žije střídavě v New Yorku a rodném Soulu. Pianista a skladatel Vardan Ovsepian absolvoval studia na Jerevanské státní univerzitě, Estonské hudební akademii, Helsinské jazzové konzervatoři a Berklee College of Music. Je vášnivým šachistou, znalcem moderní architektury; to vše se promítá do jeho hudby, do fúze klasické, minimalistické a jazzové hudby. V roce 2005 založil komorní ansámbl Voce a s brazilskou vokalistkou Tatianou Parra duo Fractal Limit. Kromě těchto aktivit spolupracoval s jazzovými osobnostmi jako Mick Goodrick, Peter Erskine, Jerry Bergonzi či David Binney a vydal více než dvacet alb coby lídr a spolulídr. V současné době žije v Los Angeles. Kytarista Ben Monder proslul již od poloviny 80. let svým éterickým a zároveň drsným progresivním jazzovým stylem. Navázal na vizionářské přístupy Johna Abercrombieho a Billa Frisella, spolupracoval např. s Paulem Motianem, Tonym Malabym, Marcem Johnsonem, Mariou Schneider, Drewem Gressem, Theem Bleckmannem či Johnem Patituccim, čímž vznikla skvělá alba umně spojující avantgardní improvizaci a ECM sound. Významně se také podepsal na kvalitách poslední desky Davida Bowieho Blackstar.

Ústředním tématem alba Liminal Silence je ticho (řekněme) v různých podobách, respektive v různé kvalitě. Už samotný titul naznačuje, že půjde o jakési hranice ticha. Zároveň ale jde i o hranice naší identity, procesu jejího věčného hledání a formování. Společným jmenovatelem všech deseti skladeb je vzrušující spojení ambientu, jazzové improvizace, impresionické a soudobé hudby. K tématům ticha se pak přimykají identické podoby lásky. Album otevírá skladba The Totality of Silence sycená ambientem, pěnivým vokálem a osudově znějícím pianem. Následuje Love (Unconfined), v níž za rozvolněného klavírního doprovodu zpívá Kim křehce až zasněně slova Williama Blakea. Více než osmiminutová píseň Living Within the Ocean je zhudebněnou básní súfijského barda Rúmího a mísí v sobě snovost i expresivitu. Doslova se tu vznítí kytarové sólo a zpěvaččin hlas. V Liminal se vokál vznáší nad polyfonicky vrstveným dronem. Ink Silence je ve znamení minimalistického piana, ambientu, kytarových impresí a oblačného vokálu. V Yerkinqn Ampele se objeví expresivní pulsace, ve Fall zase melancholie a barokizující forma, z níž vytrysknou klavírní a kytarová sóla. Navýsost pozoruhodná je skladba Poland, 1948. Ponurý ambient v ní ústí do dramatického vokálu a jarrettovsky rozkvetlého piana, v závěru je ve vokálním sólu slyšet nádech židovského lamentu. A je tu opět Love, tentokrát s podtitulem Mind´s Fetters, což je opět báseň Williama Blakea. Je to žár emocí i zasněnost. Album uzavírá ambientní i nervní The Curvature of Silence, v níž Kim exceluje úchvatnou hlasovou ekvilibristikou.

Osvobozená gesta

Vibrafonistka a skladatelka Yuhan Su vydala nové album s příznačným titulem Liberated Gesture. Tato tchajwanská rodačka, nyní působící v New Yorku, patří k nejvýraznějším současným hráčům na tento nástroj. Přestože je pevně zakořeněna v jazzové tradici, její hudba je inovativní, přesvědčivě emotivní a přemýšlivá. Po studiích v Taipei a také v jihokorejském Soulu získala stipendium na prestižní Berklee College of Music. Studovala jazzový vibrafon s Davem Samuelsem a marimbu u Nancy Zeltsman, a to v letech 2008-2011. Doposud vydala se svými soubory čtyři vysoce ceněná autorská alba. Liberated Gesture natočila Yuhan Su s pianistou Mattem Mitchellem, kontrabasistou Martym Kenneyem (v jedné skladbě sáhne po baskytaře) a bubeníkem Danem Weissem. V pěti skladbách z deseti hostuje altsaxofonistka Caroline Davis, jež dokonce recituje báseň Su ve skladbě She Goes To a Silent War. V tomto devítiminutovém cooljazzově vybroušeném drahokamu perlí vibrafon i piano, kontrabas vše nádherně koloruje a altka tu zní měkce až křehce. Skladba odkazuje ke skutečnosti, že v některých asijských zemích se lidé musí oblékat podle přísně daných pravidel, čímž se omezuje také jejich životní, potažmo umělecký potenciál.

Titulní skladba dostala podobu třívěté suity. Začíná baladicky valčíkovou částí Arc, inspirovanou vážnou hudbou a ozdobenou krystalicky intenzivním sólem vibrafonu. Druhá věta Tightrope Walk se vyznačuje výraznými bicími, zpočátku hravými, posléze s powerjazzovým tahem. Závěrečná část Hartung´s Light je prosycena šťavnatým, dynamicky a harmonicky bohatým moderním jazzem bez jakékoli přetvářky, však je inspirován dílem abstraktního expresionistického malíře Hanse Hartunga (1904-1989), který podle slov Su „použil svůj štětec k odvážnému vyjádření své absolutní tvůrčí svobody“.

Další uměleckou osobností, kterou autorka považuje za nositele „osvobozeného gesta“, je spisovatelka a představitelka tzv. nové žurnalistiky Joan Didion (1934-2021), hlavně pak její kniha Rok magického myšlení. Ačkoli je skladba Didion výrazně expresivní, místy divoká, stojí na vzletně smutném melodickém motivu a minimalistickém podloží. Finále alba představuje Hassan´s Fashion Magazine, šlapající skladba se šťavnatými groovy (právě zde burácí baskytara) a mocně gradujícími sóly vibrafonu a piana. Inspirovaná je portréty mladých Arabů současného ománského fotografa Hassana Al-Saleha, zakladatele a editora H Magazine, prvního mezinárodního módního časopisu ze Středního Východu. Další hlas progresivní generace svobodné mysli a kreativního ducha.

Pak jsou tu další skladby, ve kterých se zase odráží jiné aspekty osvobozených gest. V úvodu je to Hi-Tech Pros and Cons s rozlámaným post-bopem, poté Character se spletitě a příkře vršenými minimalistickými figurami a expresivními sóly piana a téměř freejazzového vibrafonu. A je tu Naked Swimmer s vlivy soudobé vážné hudby ústící do ECM soundu. A konečně řízná hardbopovka Siren Days s řetězem sólových výbuchů včetně bicích.

Sunny Kim, Vardan Ovsepian and Ben Monder: Liminal Silence
Earshift Music https://www.earshift.com/
Yuhan Su: Liberated Gesture
Sunnyside Records https://www.sunnysiderecords.com/