- Inzerce -

Bastarda: Promitat Eterno

Debutové album formace Bastarda, kterou tvoří Pawel Szamburski (klarinet), Michal Górczyński (kontrabasový klarinet) a violoncellista Tomasz Pokrzywinski, vychází z tvorby skladatele a básníka Piotra z Grudziadza (1392 – 1480,  lat. Petrus Wilhelmi de Grudencz), jenž je považován za jednoho z prvních polských skladatelů, ale působil také v Německu, Rakousku a v neposlední řadě i v  Čechách. Mimochodem jeho pozapomenuté dílo bylo oprášeno až v roce 1975 českým muzikologem Jaromírem Černým a od té doby zažívá boom a letos se v Polsku konal čtvrtý ročník festival pojmenovaný po něm, který má motto Buďte jako Piotr – Obyčejní i neobyčejní. Jeho odkaz má totiž v sobě mnoho vstřícnosti i tajemství a vpravdě renesanční étos. Je to zkrátka výzva k následování.

Trio Bastarda, jehož členové mají zkušenosti s jazzem, klasikou, klezmerem a etnickou hudbou nejrůznějšího typu (kupříkladu v klarinetovém kvartetu Ircha, kde je jim kolegou Mikolaj Trzaska), pojali své cover-verze s neuvěřitelnou nonšalancí, v níž se mísí pieta s podprahovou poťouchlostí. Ačkoliv je vše hráno čistě akusticky, občas máte pocit, že se ocitáte v elektronickém ambientním prostředí či odkazech na ranou tvorbu Tangerine Dream (zejména třeba ve skladbě Presulem Ephebeatum). Ona středověkost je tam jednoznačně slyšet, ale jakoby echovaná do jednadvacátého století. Mystika s ponurými rysy snoubená s krásnou malebností. Konejšivé i drobně znervózňující. Prostě nádherné vystižení dané materie s přesahem do originální transformace. To vše podtrhuje závěrečná titulní kompozice s hostujícím pianistou Marcinem Maseckim, která všechny ty drobné „úlety“ v nejlepším slova smyslu vrací ke kořenům, do oné dávné (ale dodnes inspirující) minulosti.

Bastarda: Promitat Eterno

Lado ABC (https://ladoabc.com/pl/main)


Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.