- Inzerce -

Black Isla Mystik promluvil

Ve spojení se jménem Petr Mareš alias prof. Neutrino lze vždy očekávat propracovaný elektronický hudební experiment. V jeho novém projektu Black Isla Mystic Brothers, který založil spolu s výtvarníkem Jaroslavem Schejbalem, je pozoruhodná samplovaná psychedelie doplněna také o celkový estetický koncept s promyšlenou vizuální i textovou stránkou. Tématy není nic menšího než naprostá svoboda imaginace, radikální revoluční kroky k novému mírovému soužití všech se všemi i ironický nadhled nad podobně velkými gesty.

Album Unsere Kampf je především smrští velice zábavných a mistrně šlapajících skladeb kombinující klidnější lámané rytmy se samplingem proplétajícím nečekané hudební či mediální odkazy. Hned na počátku se s prvním groovem ozve vykuchaná Dvořákova Novosvětská, jinde Ktož sú boží hiphopoví bojovníci, Cohenovo Hallelujah kombinované s hlasem radikálního islámského kazatele, arabská dívka zpívající modlitbu, šeptaný paranoidní rap, rozdílné hlasy česky hovořících snad duchovních, ženský hlas z google translatoru hovořící o snad teologických tématech a podobně. Ono „snad“ je tu namístě stejně tak často jako jistoty, že slyšíme kousky Dvořáka nebo husitského chorálu (tedy také obsahů vybízejících v nějaké době též k radikálnímu estetickému, náboženskému či vojenskému jednání?). Zmiňovaná zábava se při poslechu chvilkami mění na mráz běhající po zádech, vyvolaný závratí z možných interpretací této mnohovýznamové koláže, která se snaží zrcadlit dnešní především mediální či komunikační realitu, v níž lze taktéž narazit třeba i na zneužití nějaké tradice ve spojení s dezinformacemi. Výsledkem může být celkový obsahový guláš s pseudopropagandistickým přesahem, s jehož přítomností autoři v hlavách příjemců zřejmě počítají.

Podobně působí i výtvarný doprovod alba. Z poštovní obálky zaslané autory se na mne vysypaly tiskoviny připomínající na první pohled manuál pro začínajícího náboženského radikála, ovšem zakuklenci se zbraněmi tu mohou mít třeba uši myšáka Mickeyho a kdo ví, zda jsou to vůbec zbraně. Přiložený manifest pak vyzývá k toleranci, mírumilovné svobodné imaginaci a k opuštění všech estetických i společensko-politických stereotypů. Jaké procento posluchačů uvěří v existenci země zaslíbené, Black Isla, je stejně nejisté jako přemlouvání kohokoli k účasti na teroristické akci. Dalšími médii projektu jsou graficky vyvedené webové stránky a videa. Pro úplnost zatím chybí reálná performance či subverzivní akce. Nebo nechybí? Nebo se už stala a zanikla v nepřehledné mediální realitě? Nezodpověditelných otázek je tu příjemně mnoho.

Svůj mimohudební program, kombinující dnešní komunikační realitu se surrealismem, faktografii s dekontextualizací, mystifikací, plunderfonií či dadaismem a koláží, realizuje projekt BIMB s velkým nadhledem i černým humorem. Petr Mareš s Jaroslavem Schejbalem se podobné estetice věnovali například i ve dřívějším projektu Cold-Boy-Klan, sdělení BIMB je ale schopno nečekaněji zatnout do živého prožívání současného člověka a je na místě také otázka, zda na to jde ironicky či s hlubokým pochopením pro informačně ztraceného lidského jedince. U jiné desky bych možná napsal s negativním přídechem, že některé elektronické rytmy jsou poněkud příliš poplatné estetice devadesátých let minulého století, ale zde se relativizuje i tato skutečnost a pocit zažitého v architekturách beatů může být buď jedním z mála uklidňujících faktorů nebo zase jedním z chybných vodítek, tedy opět je potřeba chápat je jako součásti „velké hry“ .

Projekt BIMB nabízí nadmíru komplexní estetický zážitek a já osobně bych rád uvítal zprávy od dalších posluchačů – příjemců – majitelů fyzického média, jaký k němu našli interpretační Klíč a kdo se případně stal „islistou“.

Black Isla Mystic Brotheres: Unsere Kampf
https://blackisla.webnode.cz/


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka