- Inzerce -

David Lang: this was written by hand

David Lang: this was written by hand

Cantaloupe Music (https://cantaloupemusic.com)

 

David Lang (*1957), americký skladatel řadící se k širokému proudu post-minimalistických autorů a spoluzakladatel projektu Bang on a Can, vydal v loňském roce nové CD skladeb pro sólový klavír v podání britského klavíristy Andrewa Zolinského. CD this was written by hand obsahuje kromě titulní desetiminutové kompozice ještě cyklus osmi vzpomínkových skladbiček nazvaný memory pieces.

Nostalgické ladění přebalu a Langových komentářů ke skladbám se odráží i v náladě hudby. Titulní kompozice this was written by hand (2003) byla napsána rukou autora, který deset let před tím zapisoval svou hudbu pouze pomocí počítače. Jak Lang píše v komentáři, psal skladbu s otázkou, zda způsob zápisu ovlivňuje znějící podobu hudby. Lang v this was written by hand navozuje nostalgickou atmosféru vrstvením melancholicky znějících motivků a jejich opakováním připomínajícím přeskakování poškrábané desky. Nostalgie, nepřímo proklamovaná v komentáři ke skladbě, je i nostalgií znějící a zároveň (nevědomou) nostalgií opotřebovaných kompozičních klišé post-minimalismu. Odpověď na Langovu otázku je tedy patrně kladná.

Osmidílný cyklus memory pieces je vlastně soubor krátkých zvukových studií, hustších či řidších hudebních bloků, navenek statických, uvnitř však hybných zvukových ploch. Ve všech kusech je jejich homogennost zajištěna motorickým opakováním jednotlivých tónů nebo krátkých figur ve zřetelných, více či méně tonálních harmoniích. Komentář k CD zmiňuje genezi klavírního cyklu vzpomínkových kusů na přátele Davida Langa. Memory pieces vznikly z popudu Yvara Mikhashoffa, který je také jedním z dedikantů. Kromě něj jsou v brilantních minimalistických plochách à la Philip Glass vzpomínáni ještě Bette Snapp a Frank Wigglesworth, v romantických gestech či impresionistických mlhách pak Kate Ericson, Jacob Druckman, Anna Cholakian a David Huntley. Výjimku z nevýrazného proudu minimalistických patternových variací tvoří hned první z osmi memory pieces, který je věnovaný Johnu Cageovi (komponovaný jako reakce na jeho úmrtí v roce 1992). Tuto víceméně temnou meditaci tvoří pomalý dvojhlas v nejhlubších a nejvyšších polohách nástroje, přičemž trvání jednotlivých tónů „melodie“ je vyplněno opakováním těchto tónů. Kontrast pomalé melodiky a pulzujících ploch tónů spolu s kontrastem rejstříků klavíru znamená nejsilnějších pět minut celého CD. Cyklus memory pieces, stejně jako skladba this was written by hand, nevybočuje zřetelně ze škatulky post-minimalismu, ani nepřekonává stín slavných jmen stylu.

 


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.