- Inzerce -

DNMF: DNMF

DNMF: DNMF

Moving Furniture Records (https://www.movingfurniturerecords.com)

 

“El ritmo, Seňor – el ritmo de la tierra – to dunění dole v zemi!”

                                                                                   H.P. Lovecraft

 

Projekt DNMF vznikl sloučením dvou holandských kolektivů, “heavy jazzového” dua Dead Neanderthals a dronově ambientních Machinefabriek. Jako společné téma jim posloužil temný lovecraftovský vesmír. Výsledkem jejich spolupráce jsou dva téměř dvacetiminutové tracky pojmenované názvy Lovecraftových povídek: Věc na prahuBarva z kosmu. Hudba DNMF je přísně atmosférická, a i když chvílemi přitvrdí až k nesnesitelnosti, nikam nespěchá – Lovecraftovi Prastaří mají času dost a lidské hemžení je nezajímá. Přísné drony a monotónní tribální bubny v první skladbě The Thing on the Doorstep navozují dokonalý pocit bezčasí. Bubny duní kdesi dole v zemi a ve výškách se proplétají klávesové držáky se stručným saxofonem. Do toho čímsi ramplují bůhvíjaké rouhavé entity. Zvuk je temný a odměřený, ve výškách jaksi vyšisovaný, jako starý obraz nebo záznam přehrávaný z odřeného pásu. Zvuk saxofonu se podobá zvuku výstražné sirény zaslechnuté odkudsi z dáli. Elektronické zvuky jsou příznačně nekonkrétní a bicí zní opravdu odkudsi ze země.

Ve druhé skladbě The Colour Out of Space se nám pravěké kombo alespoň zvukově trochu přiblíží, v jejím úvodu jsou slyšet konkrétní klávesové plochy, ty však poté vystřídá frenetické bubnování rovněž náhle odhalující celou bicí soupravu, i když řádně upravenou nějakým nepopsatelně hrůzným zkreslovacím efektem. Nekonečný drone vystřídá nervní beat, jen nepatrně podpořený klávesovými držáky ševelícími v tmách prvotního vesmíru. Iä! Shub-Niggurath! Černá koza z lesů s tisícem Mladých!

Beat se ke konci skladby vrátí ke své úderné jednoduchosti, vrátí se varovný drone spolu s blouznícím zkresleným saxofonem, aby v úplném finále vystoupal téměř v typický Zeuhl a symbolicky tak propojil R’lyehskou kulturou s tou Kobaïanskou. Pro každého milovníka Lovecraftovských hororů tzv. Must-Hear. Pro mě zatím nejúspěšnější pokus o převedení atmosféry příběhů providenského fantasty do hudební podoby.

Ygnaith…thfithkh’ngha….y’bthnk…h’… Ia! Ia!


 

 


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.