- Inzerce -

Fúze jazzu a vážné hudby, jež si rozhodně nezaslouží ostrakizaci

6. prosince vyšlo další digitální album španělského, respektive galicijského jazzového kytaristy Marcose Pina. Tentokrát je zcela jiné než předchozí nahrávky. Zove se Ostraka, hudba je inspirována stejnojmennou básnickou knihou Luisa Valleho a jde o osmivětou suitu pro kytaru, kontrabas a smyčcové kvarteto.

Marcose Pina jsem tady před třemi lety již představoval v souvislosti s jeho výtečnou nahrávkou Broken Artist (recenze zde). Loni založil čtyřčlennou kytarovou konklávu 4 on Six, s níž natočil digitální album Triangle and Square; ale to nebyla nahrávka nikterak progresivní, byť až rajsky lahodná. Novinka je vskutku zcela jinčího ražení. Pod suitou, jež (jednoduše řečeno) spojuje jazz s vážnou hudbou evropského střihu, je autorsky podepsán Malcolm Stilton. Pokud se o něm budete chtít dozvědět něco víc, neuspějete. Je to totiž sám Marcos Pin. „Začalo to jako vtip, podepsal jsem tímto způsobem nějaké skladby, které jsem dělal pro své studenty, a tak nějak jsem se do této přezdívky zamiloval,“ dodává protagonista. Zaujala ho básnická kniha Ostraka, již napsal Luise Valle, současný galicijský autor, jinak také umělecký manažer a filmový i literární kritik. Emoce a pocity fiktivní postavy, ostrakizované (tj. vytěsněné z kolektivu či společnosti, částečně nebo zcela ignorované) kvůli svému charakteru, zaujaly Marcose Pina ke zkomponování osmivětého cyklu. Vedle ústředního kytarového partu zde tvrdí muziku kontrabasista Juan Cañada a jako masožravá květina rozkvétá smyčcové kvarteto ve složení Nikolay Velikov, Kiyoko Ohashi (housle), Timur Sadykov (viola) a Carme Tubio (violoncello).

Úvodní část svity O Nariz no vidro (Nos na skle) nastolí vše, co poté muzikanti budou v různých obměnách rozvíjet. Posluchače při tom nečeká ani moment nudy. Výrazná melodická témata, hutné sólové chorusy (nejen kytary, ale též kontrabasu a houslí), naléhavost ať už v lyrickém či emočně vypjatém výrazu, dynamická šíře, hladivá i ostrohranná unisona, napětí v kontrapunktu, vzrušující (a vzrušená) interakce, členitost, vrstevnatost, nasazení a syrovost – to vše zdobí celé album. Zvláště smyčce dodávají matérii plnokrevnost a mnohdy až žiletkovou říznost. V druhé větě Cancion Estraña lyrizuje Cañada nádherným, a přitom vznětlivým způsobem. Ve třetí Ceo de Beduino se blýskne houslista Nikolay Velikov, Bulhar, jinak již od roku 1996 člen Real Filharmonía de Galicia. Ostatně japonská houslistka Kiyako Ohashi a ruský violista Timur Sadykov jsou členy tohoto tělesa též. Čtvrtá část So Escoito a Choiva (Slyšel jsem déšť) je nejjímavější z celé suity, ovšem jen do závěru, v němž se na povrch prodere vypjatá, bezmála free-jazzová kytara. Výraznou středomořskou chutí se skvěje pátá kompozice A Fiuza des Oito. Následující O Fogar (Utéci) představuje potlačovanou vášeň díky emočnímu vzepětí skrze smyčcové témbry a posléze rozšířené tonalitě s brunátnou basou. To vše pak ústí v překvapivou hymničnost. V Mendigo da Luz (Žebrák světla) swinguje jako o život ústřední dvojice, přičemž se Pin i Cañada střídají ve strhujících sólech. Ve finálové větě O Letreiro do Limiar (Znak prahu) vítězí smyčcové imprese variující hlavní motiv, z nichž vybuchne kontrabasové sólo. Nakonec se ale přece jen rozhostí tíživý smutek…

Marcos Pin: Ostraka
https://www.marcospin.com/