- Inzerce -

George Cremaschi: 4 Medicines

Řadu let v Čechách usídlený americký kontrabasista (a druhdy i elektronik) George Cremaschi pokřtil 31. března v Komunikačním prostoru Školská 28 své nové CD se 33 minut a 33 vteřin trvající skladbou 4 Medicines, jejímž autorem je Tom Avino. Vlastní nahrávání tohoto opusu pak proběhlo v září předešlého roku v interpretově pražském bytu. Kompozice je to vskutku mnohotvárná, ale údajně vyžadující velice tichý přednes, takže se do záznamu dostaly i zvuky z ulice za oknem. To ovšem všeumu dodává naprosto skvělý esprit. Až dronové pasáže se tu střídají s překvapivě melodickými momenty, zádumčivost, chvějivost a plíživost se skotačivějšími a vrtošivějšími částmi.

Celé dílo by se vlastně dalo natrackovat do mnoha úseků (v různých proporcích) a skvěle fungovat i dávkovaně. Svou sílu má však pochopitelně jednoznačně ve fragmentované celistvosti. Důležitá je především přirozená hravost a variabilita George, který je schopen vycizelovat každičký detail a pracovat velejemně s dynamikou. A táhlost se zde krásně snoubí s prstovým pointilismem. Je to záležitost, jež má skutečně ozdravující relaxační rovinu a zároveň vzbuzuje spoustu imaginací a neustále se posouvá nejrůznějšími směry, aniž by ovšem nějak těkala. A vzdálená odjíždějící tramvaj na závěr je prostě katarzí non plus ultra. Zážitek z vyposlechnutého zůstává a dlouho doznívá. Snad i díky tomu, že právě kontrabas dokáže emoci jakoby hlouběji vrýt do mysli. A pokud je v rukou mistra, který má mnohem na víc, než jen tvrdit muziku nebo čistě jen prezentovat své umné technické schopnosti, pak je to o to silnější.

George Cremaschi: 4 Medicines

Ex-nihilo Records/Noplyn (https://ex-nihilorecords.bandcamp.comhttps://noplyn.wordpress.com)


Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka