- Inzerce -

HRTL: SMRTN; HRTL: diar 1

HRTL: SMRTN

HRTL: diar 1

vlastní vydání (https://www.facebook.com/HRTLmuzik)

 

Člověka vždy mile překvapí, když se mu při tápání po nové hudbě na internetu podaří narazit na tuzemskou kapelu či interpreta, jenž se nebojí lehce se vymezit vůči tuctové hudební produkci a vytvářet hudbu spontánně a bez nutnosti přiklánět se k zaběhnutým modelům. Jedním z takových je i začínající brněnský projekt HRTL, za nímž stojí Leoš Hortl a zástup vintage syntezátorů, samplerů a procesorů. Přestože je autorova dosavadní tvorba různorodá a lze v ní identifikovat různé populárnější žánry elektronické hudby jako například downtempo, breakbeat i house, zároveň se v ní najdou i různé projevy experimentální přístupů, a to především glitch, field recordings a minimalismus.

Právě minimalismus se v Hortlově projevu ukazuje jako kompoziční přístup šitý autorovi na míru. Potvrzuje se, že vynechávání a minimalizace výrazových prostředků zdaleka nemusí znamenat nedostatečnost či omezenost výsledného hudebního počinu,  na což autor naráží i ve snaze zbavovat názvy svých skladeb samohlásek. Díky té je posluchač nucen alespoň trochu se zamyslet nad smyslem použitých výrazů a dosadit si do názvu písmena dle vlastního uvážení.

V bezmála dvacet minut trvající improvizované skladbě diar 1 se představuje především silně reverbovaný klavír a lo-fi bicí samply. Postupně se rozvíjející motiv skladby je prokládán dlouhými pauzami ticha a následně se usadí v sériích opakování, které se rytmicky opírají o jednoduchou bicí linku. I přes občasné rytmické klopýtnutí a využití hudebních klišé působí skladba příjemným rozjímavým dojmem.

Ve zbylých skladbách, které HRTL nabízí volně k poslechu na webových stránkách soundcloud či bandcamp se kloubí analogová i digitální elektronika s hutnými lámanými beaty a samply.  Přesto, že co do zaplnění zvukového spektra mohou tyto kompozice na kdekoho působit přesyceně až chaoticky, zaslouží si uznání za svou zvukovou neotřelost a odvahu nahlodávat předvídatelnou koncepci náhlými pauzami a breaky. Mimo jiné i díky tomu v této poloze vyzařují Hortlovy skladby přirozenou sebejistotu, důvtip i svobodný přístup ke kompozičnímu procesu.

 

Nahrávky jsou ke stažení volně či za libovolný příspěvek zde:

https://hrtl.bandcamp.com/album/smrtn-ep

https://hrtl.bandcamp.com/track/diar-1


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.