- Inzerce -

HRTL: SMRTN; HRTL: diar 1

HRTL: SMRTN

HRTL: diar 1

vlastní vydání (https://www.facebook.com/HRTLmuzik)

 

Člověka vždy mile překvapí, když se mu při tápání po nové hudbě na internetu podaří narazit na tuzemskou kapelu či interpreta, jenž se nebojí lehce se vymezit vůči tuctové hudební produkci a vytvářet hudbu spontánně a bez nutnosti přiklánět se k zaběhnutým modelům. Jedním z takových je i začínající brněnský projekt HRTL, za nímž stojí Leoš Hortl a zástup vintage syntezátorů, samplerů a procesorů. Přestože je autorova dosavadní tvorba různorodá a lze v ní identifikovat různé populárnější žánry elektronické hudby jako například downtempo, breakbeat i house, zároveň se v ní najdou i různé projevy experimentální přístupů, a to především glitch, field recordings a minimalismus.

Právě minimalismus se v Hortlově projevu ukazuje jako kompoziční přístup šitý autorovi na míru. Potvrzuje se, že vynechávání a minimalizace výrazových prostředků zdaleka nemusí znamenat nedostatečnost či omezenost výsledného hudebního počinu,  na což autor naráží i ve snaze zbavovat názvy svých skladeb samohlásek. Díky té je posluchač nucen alespoň trochu se zamyslet nad smyslem použitých výrazů a dosadit si do názvu písmena dle vlastního uvážení.

V bezmála dvacet minut trvající improvizované skladbě diar 1 se představuje především silně reverbovaný klavír a lo-fi bicí samply. Postupně se rozvíjející motiv skladby je prokládán dlouhými pauzami ticha a následně se usadí v sériích opakování, které se rytmicky opírají o jednoduchou bicí linku. I přes občasné rytmické klopýtnutí a využití hudebních klišé působí skladba příjemným rozjímavým dojmem.

Ve zbylých skladbách, které HRTL nabízí volně k poslechu na webových stránkách soundcloud či bandcamp se kloubí analogová i digitální elektronika s hutnými lámanými beaty a samply.  Přesto, že co do zaplnění zvukového spektra mohou tyto kompozice na kdekoho působit přesyceně až chaoticky, zaslouží si uznání za svou zvukovou neotřelost a odvahu nahlodávat předvídatelnou koncepci náhlými pauzami a breaky. Mimo jiné i díky tomu v této poloze vyzařují Hortlovy skladby přirozenou sebejistotu, důvtip i svobodný přístup ke kompozičnímu procesu.

 

Nahrávky jsou ke stažení volně či za libovolný příspěvek zde:

https://hrtl.bandcamp.com/album/smrtn-ep

https://hrtl.bandcamp.com/track/diar-1


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.