Joanna Duda: The Best of

  

Joanna Duda: The Best of

http://joannaduda.bandcamp.com

 

Málokterý začínající umělec se odváží vystoupit se svou kůži na trh s okázalou prezentací toho nejlepšího, co doposud vytvořil. Svérázná polská skladatelka, všestranná pianistka a multiinstrumentalistka Joanna Duda, která se českému publiku představila na loňském mezinárodním festivalu jazzového piana, však svým debutujícím albem Best of tento husarský kousek letos v březnu předvedla a z plných plic se tak vysmála zkostnatělým postupům hudebního průmyslu a pomíjivé kultuře hudebních hitů.

Vzhledem k tomu, že skladby pocházejí ze všelijakých sólových projektů a kolaborací působí album značně nesourodě a výborně tak dotváří dojem „bestofky“. Různorodost je totiž tím hlavním přínosem tohoto hudebního počinu. Minimalistická pianová témata, interpretace Ravelových kompozic pro piano, stejně tak jako v Polsku oblíbené yassové bláznovství, neurvalé punkové bouřliváctví, zefektované klavírní smyčky i odlehčené ambientní, syntezátory či noisem prodchnuté pasáže – těchto a mnohých jiných podob album při poslechu nabývá.

Autorství i provedení zhruba poloviny skladeb má na svědomí samotná Duda. V ostatních ji asistují bubeníci Jan Młynarski a Jerzy Rogiewicz, kontrabasista Wojtek Mazolewski, známý především z elektronicky jazzových Pink Freud a s ním hráči z jeho kvintetu, v němž Duda taktéž působí, dále pak Dudiny bratři Radek a Tomasz a v Ravelových skladbách pro čtyřruční klavír Dudu doplňuje Katarzyna Borek. Některé ze skladeb však nemají jasný původ a podle dostupných informací na bandcamp profilu umělkyně pocházejí z „tajemného adresáře,“ který prý náhodou objevila na svém počítači.

Vliv yassu, který ironicky reflektuje přeintelektualizovanost a vycizelovanost moderního jazzu Duda nepopře, a i přes svou virtuozitu nešetří nadsázkou a ráda si sama ze sebe tropí šprýmy. Důkazem této nadlehčenosti je nejedna skladba na albu. Kupříkladu, kompozice Preludium compilation, jak už název napovídá, využívá motivů ze známých pianových preludií, které i přes rytmickou i harmonickou odlišnost Duda zdatně spojuje v komický kompilát hudebních citací. Tento přístup tak v miniatuře vystihuje i samotnou koncepci alba, která jakoby vycházela z filozofie „Ber odkud se ti zlíbí, pokud s tím dokážeš neotřele naložit.“