Kauza Karel Srp, která v těchto dnech hýbe médii, na mě působí, mírně řečeno, jednostranně. Dočista opomíjí Srpovu nezastupitelnou práci na poli Jazzové sekce, nejdůležitější organizace, která v sedmdesátých a osmdesátých letech usilovala o to, aby nezávislé umělecké proudy (od jazzu a experimentálního rocku po literaturu) mohly být v Československu provozovány na legální bázi a nebyly pokud možno zatlačeny za hranici toho, co je komunistickou mocí zakázáno a trestně stíháno.
Díky dílu, které po Jazzové sekci zůstalo a bylo zaplaceno mj. uvězněním několika představitelů organizace, Karla Srpa nevyjímaje, se o experimentální a nezávislé umělecké směry začala zajímat celá řada mladých lidí dávno poté, co JS ve své nejslavnější podobě již byla minulostí. Autor těchto řádků je jedním z nich.
Jsem přesvědčen, že kampaň proti Karlu Srpovi je médii vedena tak, aby nic z výše napsaného neinformovanému čtenáři pokud možno nemuselo přelétnout přes nos. A přestože názorově stojím na opačné straně politického spektra a Karla Srpa osobně neznám, cítím lidskou, fanouškovskou i profesní povinnost se jej zastat.
Prosím tedy PT čtenářstvo, seznamte se s jeho příběhem a aktivitami třeba prostřednictvím knih Vladimíra Kouřila Jazzová sekce v čase a nečase 1971 – 1987, memoárů Mikoláše Chadimy Alternativa či jeho vlastních Výjimečných stavů. Obraz bude úplnější.
O vyjádření k celé mediální honičce jsem požádal Mikoláše Chadimu, hudebníka a leadera skupin Extempore a MCH Band, jemuž podle některých hlasů Karel Srp prý uškodil nejvíce. V Mikolášově knize Alternativa se o ničem takovém nedočteme.
S vyjádřením přispěl i Chadimův souputník, zakladatel Extempore a písničkář Jaroslav Jeroným Neduha, jehož memoáry Životaběh vyšly přednedávnem.
Petr Ferenc, šéfredaktor HIS Voice, 2. 2. 2017
Vzhledem k tomu co nepěkného se v poslední době napsalo o Karlu Srpovi, předsedovi Jazzové sekce, pokládám za nutné prohlásit toto:
Ve spisech, které proti mně vedla StB, jsem nenalezl žádný dokument, který by naznačoval, že Karel Srp proti mně, nebo skupině Extempore, zpravodajsky pracoval, chcete-li, že by mě, nebo na jiné členy kapely „práskal“.
Bylo tomu přesně naopak. Díky akcím pořádaným v sedmdesátých letech Jazzovou sekcí se z neznámé kapely Extempore stala kapela známá širšímu publiku, chcete-li slavná. Jsem přesvědčen, že právě vystoupením na Pražských jazzových dnech byly narušeny plány StB, které předpokládaly „bezbolestnou“ likvidaci kapely a uvěznění tehdejšího leadera skupiny J. J. Neduhy, později mého.
Díky vystoupení Extempore s programem Milá 4 viselců na V. Pražských jazzových dnech v Lucerně nemohla StB použít v případě Plastiků osvědčený propagandistický scénář o neumětelech, kteří zneužívají kapelu pro krytí „protisocialistické činnosti“.
Zrovna tak mě Karel Srp nikdy nepřemlouval k emigraci, ať již je na toto téma ve spisech StB cokoliv. Naopak mně případnou emigraci vždy rozmlouval.
Mikoláš Chadima, 1. 2. 2017
Připojuji se k názoru pana Chadimy, co se týče pana Karla Srpa. Nedomnívám se, že by nám jakkoli škodil, ale že naopak s Jazzovou sekcí vykonal mnoho pozitivního pro mladé lidi a pro mnohé muzikanty.
Jaroslav Jeroným Neduha, Extempore, 1. 2. 2017