- Inzerce -

Krása dneška s americkou meziválečnou avantgardou

 PKF – Prague Philharmonia v úterý pořádá třetí koncert letošní série Krása dneška, který vymýšlí a kouzelně moderuje Petr Kofroň (rozhovor s ním najdete v aktuálním čísle HIS Voice). Po koncertech věnovaných německým a italským levicově orientovaným skladatelům se program tentokrát zaměřuje na americkou hudbu první poloviny 20. století. Druhý smyčcový kvartet Charlese Ivese doplní dvě skladby autorek, které bývají v přehledech hudebních dějin spíše opomíjeny a přitom dokázaly přijít s velice originálním hudebním stylem: Ruth Crawford Seeger (Diafonická suita pro hoboj sólo) a Johanny Magdaleny Beyer (Sonáta pro klarinet a klavír).

Odpočineme si přímo americkou imperialistickou hudbou, která v některých případech stále zůstává mimo pozornost světové hudební veřejnosti, ač jde o hudbu vysoce svéráznou, jejíž svéráz vetkla do amerického hudebního paradigmatu zejména osobnost Charlese Ivese,“ nastiňuje charakter koncertu Petr Kofroň. Přívlastek „imperialistická“ je třeba brát s rezervou, protože intelektuální prostředí, v němž tato hudba vznikala, bychom mohli rovněž popisovat spíše jako levicové (byť Ives byl majitelem pojišťovací společnosti).

Jak už se v této sérii stalo tradicí, bude Petru Kofroňovi dělat společnost host, jímž tentokrát bude historik umění Jaroslav Bláha, který zasadí hudbu večera do kontextu.  

Koncert se koná v úterý 20. ledna v Experimentálním prostoru NoD, na adrese Dlouhá 33, Praha1 od 19.30.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.