- Inzerce -

Letní šumavské odpoledne

Jaroslav a Michal Kořánovi vytahují archivní klenot.

Bratři Kořánovi se hudebně skvěle doplňují. Starší Jaroslav do jejich společných realizací vnáší duch zvukového kutilství, živé hry a exteriérových atmosfér, mladší Michal jako by působivost hledal spíše v nehmotné míze digitálních technologií. Společné album Šumavský jam, vydané coby stý třicátý titul na Michalově původně privátní značce Blue Lizard, opět ukazuje, že zdánlivé protiklady – přidat bychom mohli dualitu sound art a těkavá improvizace vs. statický ambient – dokáží dát vzniknout celku, který nestaví na kontrastech, ale na plynulosti, a jehož pestrost si zaslouží přívlastek decentní.

Nahrávka vznikla během jedné letní soboty roku 2012 v Jaroslavově šumavském studiu. „Plánované setkání se odehrálo ve stejném místě, kde na počátku 90. let začal Jaroslav Kořán experimentovat s vlastnoručně vyrobenými nástroji, nazvanými Šumavská kalimba nebo Šumavský cinkál, a ze kterých se pak v roce 1991 vytvořila sestava nástrojů nazývaných dále již jen Orloj snivců,“ píše se v tiskové zprávě. Orloj snivců, tedy sestava kovových tyčí na polystyrénových rezonátorech, zní po Jaroslavovýma rukama i zde a vynořuje se ze zvuků jiných perkusí, elektroniky, dechových MIDI-kontrolérů, samplů a terénních nahrávek.

Album začíná rozvíjeným, zmnožujícím se dechovým motivkem, který se postupně ztrácí v pomalém přílivu ruchů, podprahově bzučících frekvencí, naznačených rytmů – slyším tam basové lupání zpomaleného přeskakujícího gramofonu? – i čím dál konkrétnějších úryvků terénních nahrávek a lidských hlasů mluvících několika řečmi. Nechybí zpěv ptáků v oblacích a modré nebe, ani cinkot tramvají a mikroúvaha o hlodavcích. Končí se opět melodickým motivkem, tentokrát cinkaným.

Leské, neproniknuté ambientní plochy zde nemají místo, vše je načechráno, zkypřeno, provzdušněno, jednotlivé zvuky příkladně separovány a rychle, přesto neuspěchaně střídány. O to více překvapí, že padesátiminutová nahrávka vznikla zcela spontánně, bez předchozí domluvy či zkoušky. Je zřejmé, že improvizace nejlépe zraje při dlouhodobém rozvíjení, a je dobře, že Michal Kořán do archivů pro tuto nahrávku sáhl.

Jaroslav Kořán / Michal Kořán: Šumavský jam
Blue Lizard
(https://bluelizard.bandcamp.com/)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!