- Inzerce -

Manželé Batesovi útočí odděleně jako Elizabeth S. a Kodax Strophes

Dvojice Eyeless In Gaza funguje na Britských ostrovech s přestávkami už déle než čtyři desetiletí. Její polovina, zpěvák a skladatel Martyn Bates, se vedle kapely projevuje i jako činný sólista a jeho nejnovější projekt Kodax Strophes vydává druhou desku. Jeho manželka a dlouhodobá spolupracovnice kapely, Elizabeth S., přichází se sólovým albem poprvé.

Dejme přednost dámě. Ta začala doprovázet indie dvojici Martyn Bates / Peter Becker už v polovině osmdesátých let. Po roce 1993 jí pak můžeme brát za plnohodnotného člena Eyeless In Gaza. Je zajímavé, že Elizabeth přichází se svou vlastní výpovědí až pětatřicet let poté, co vstoupila na hudební scénu. Její sólové příspěvky můžeme po kapkách sledovat na YouTube profilu Martyna Batese, od roku 2018 už začíná sama mluvit o připravovaném albu. To je opravdu primárně její vlastní výpovědí po hudební i textové stránce. Manžel se připojí hlasem pouze ve skladbách The Hill a Wanderlove. Na druhé jmenované se producentsky podílel ještě Batesův dlouholetý spolupracovník Alan Trench (Orchis, Temple Music, Twelve Thousand Days ad.).

Zaujme už samotný autorčin vokál. Křehký, tu a tam mírně rozkolísaný, často využívající vibrato. Většina skladeb kolekce Gather Love je o dialogu jednoho či dvou nástrojů a hlasu. Mezi instrumenty se vystřídají klávesové nástroje, akustická kytara, melodika nebo různé smyčky. Díky častému užití echa můžeme mít pocit, že se s autorkou nacházíme v nějaké klenuté velké místnosti. Hudebně nejsme daleko od světa Eyeless In Gaza, zvláště když se ozve typická melodika. Debutová deska je celkově velmi příjemné překvapení. Elizabeth S.  sebevědomě vystoupila ze stínu kapely, které tak dlouho sama pomáhá. A i když její sólová tvorba na dědictví Eyeless In Gaza navazuje, díky vlastnímu charismatu není v jeho vleku. Můžeme se těšit na pokračování?

Přemístěme se však za Martynem Batesem. Ten se na začátku tohoto roku poprvé schoval za přezdívku Kodax Stropes a vydal desku It Doesn’t Matter Where It’s Solstice When You’re In the Room. Už tehdy prohlašoval, že Kodax Strophes je projekt, který rozšiřuje už tak široký Batesův výrazový rejstřík. „Chci natočit něco širokoúhlého a filmového, jaksi nesvázaného, i když ne absolutně, definitivně,“ vysvětloval na začátku roku autor. A protože Martyn nikdy neměl nouzi o nové umělecké vize, připravil poměrně rychle další kolekci „hudby pro vyprazdňování snů“, tentokrát nazvanou Post-War Baby. Jak už název napovídá, Bates se tentokrát myšlenkově vrací do vlastního dětství. Vybavuje si první zapamatované momentky, které sám charakterizuje jako „obrazy nevinnosti“.

Tyto obrazy mají silně psychedelickou podstatu a hudba jim jde s otevřenou náručí vstříc. Elektronika, řada samplů, vstupy akustických nástrojů a samozřejmě Martynův hlas, to vše se podílí na devíti skladbách, jež můžeme vnímat spíše jako fresky. Tu a tam je Bates ukázněnější a sound má podobu tradičněji strukturovaných písní (nejvíce v Treasure Of Feathers se spořádaným doprovodem akustické kytary), většinou máme ale co dočinění s avantgardní koláží posouvající už tak nezvyklý aranžérský rukopis Eyeless In Gaza ještě do obskurnějších poloh.

Na Post-War Baby je nejzajímavější, jak v jejím relativním chaosu vládne jistý řád. Když autor tvrdí, že se s novým pseudonymem vrací do časů projektu Migraine Inducers, předchůdce Eyeless In Gaza z přelomu 70. a 80. let, má pravdu pouze z poloviny. Ano, industriálnější pojetí kolekce má chaotičtější, volnější strukturu, autor sám ale do kompozic vkládá záchytné body především svým vokálem, který nese naopak plně znaky známého dua. Výsledkem je album jako horečnatý sen. Sen plný vzduchem plujících vzpomínek na mládí, jež se proměňují před očima, objevující se a zase mizí, stejně jako načrtnuté a zase rychle mizející melodické nápady. Tato nahrávka je dokladem, že i po více než čtyřiceti letech tvorby nemá Martyn Bates problém s experimentováním, navíc opět s vzrušujícím vyzněním.

Elizabeth S.: Gather Love
Klanggalerie (www.klanggalerie.com)
Kodax Strophes / Martyn Bates: Post-War Baby
Hive Arx (https://eyelessingaza.com/mb.html)