- Inzerce -

Morton Subotnick: Silver Apples on the Moon; Morton Subotnick: The Wild Bull

Morton Subotnick: Silver Apples on the Moon

Morton Subotnick: The Wild Bull

Karlrecords (www.karlrecords.net)

 

Berlínské vydavatelství Karlrecords se v loňském roce etablovalo především rozšířením diskografie ansámblu zeitkratzer o dosud neslyšené verze Reedovy Metal Machine Music a druhého kola spolupráce s Keijim Hainem (recenze zde) a aktuálně i s Whitehouse. V jeho edičním plánu je ale místo i pro „klasiku“ soudobé a elektronické kompozice dvacátého století. Dvojice syntetizérových skladeb jednaosmdesátiletého Mortona Subotnicka vyšla poprvé v letech 1967 resp. 1968 na značce Nonesuch, přítomná vydání na stoosmdesátigramovém vinylu jsou prvními LP reedicemi.

Morton Subotnick ve skladbách Silver Apples on the MoonThe Wild Bull – obě se jmenují podle básní, které jej zaujaly, ani jedna není pouhou „ilustrací“ nebo popisným „zhudebněním“ – opustil do té doby obvyklou metodu tvorby elektronické hudby pomocí oscilátorů, mikrofonů a nekonečného stříhání magnetofonového pásu a pracoval se systémem generujícím zvuky i údaje o čase a způsobu jejich spouštění pomocí napětí. Modulární syntetizér, který se stal srdcem jeho studia na New York University, pro něj v San Francisco Tape Music Center (které Subotnick s Ramonem Senderem a Pauline Oliveros založil v roce 1962) sestrojil Donald Buchla, v oblasti „krabiček propojovaných drátky“ dodnes synonymum špičkové kvality za odpovídající cenu a muž, který se spolu s Robertem Moogem uchází o prvenství v oblasti stavby těchto nástrojů. Ten pro Subotnicka nesl název Electronic Music Box.

Na rozdíl od jiných průkopníků elektronické hudby například z Paříže a Kolína není ta Subotnickova programovou negací hudby dřívější: klasické, „živé“, komorní, instrumentální… Spíše než bojem o nové formy je bojem o nový zvuk a stále si drží důvěrně známý melodicko-harmonický základ, byť realizovaný zvuky, které žádný ansámbl nenapodobí. Ve sleeve-note původního vydání Silver Apples on the Moon (přejaté i pro aktuální reedici) píše, že tvořit kompozici přímo pro vydání na desce bylo v roce 1967 něčím dosud neslýchaným a novou skladatelskou výzvou. Posluchači by dílo měli soustředěně poslouchat v menších skupinách a považovat je za jistý druh komorní hudby.

Silver Apples on the Moon jsou z obou děl těmi slavnějšími, byly totiž první. The Wild Bull pokračuje v jejích šlépějích, proti trochu statické éteričnosti Jablek ale staví výraznější náznaky melodií a příkřejší kontrasty a dynamiku.

Dnes už obě skladby neznějí tak překvapivě jako kdysi, modulární syntetizéry má v instrumentáři kdekdo a ve světě experimentální/alternativní hudby se staly módními do té míry, že jeden z pravidelných přispěvatelů magazínu Wire si ve své bilanci roku 2013 povzdechl v tom smyslu, že jej při každém dalším spatření modulárního systému jímá čím dál větší smutek. To chápu, je mnoho povolaných a málo vyvolených. V Subotnickově případě je ale hezký zvuk podpořen skladatelskou erudicí a řemeslem a to, co je v současné době z velké části prachsprostým analogovým fetišismem, bylo v jeho podání průkopnickým činem.

A tak rychle, dokud elpíčka jsou. Vydavatel na svém bandcampu hlásí, že jich k prodeji už moc nezbývá. Download a poslech si ale vychutnat stále lze.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.