- Inzerce -

Nikolaienko: Loops & Cuts Soup

Lo-fi elektronické kutilství, kreace s různými starými a levnými syntezátory či aktivity celkově shrnované pojmem circuit bending se nám ve světě rozmáhají, zdá se, stále více. Dost často ale není vhodné používat takovéto škatulky jako žánrová označení, charakterizují spíše umělecký přístup či proces, jehož výsledek lze zařadit do souvislostí i  se styly s delší tradicí. To přesně sedí i na aktivního mladého ukrajinského umělce Nikolaienka.

Tento původně grafický designér se od běžnějšího pojetí DJingu během posledního desetiletí přesunul právě k tvorbě vlastní hudby s pomocí samplingu, smyček tvořených z archaických syntezátorů (například značek Faemi, Opus, Vermona) i z mnoha akustických nástrojů a operacemi s  magnetofonovým pásem. Jeho nejnovější kolekce nazvaná jednoduše Loops & Cuts Soup, prezentovaná na ukrajinském netlabelu Nexsound, vedeném mezinárodně proslulým experimentátorem Andrejem Kiričenkem, se odehrává v mantinelech neokázalých jazzovějších groovů a sytých klávesových barev kontrastujících s rozličnými „odpadními“ elektronickými zvuky. Jako spolupracovníci na skvěle odlehčených groovech jsou zde uvedeni Anton Coky (baskytara), Zhenia Dem (kontrabas) a Oleg Dabeatakamonov (bicí). Je možná těžké rozpoznat, na kterých skladbách je slyšet přímo jejich živé hraní, nebo kdy je rytmika poskládána z jimi natočených smyček, kdo si však důkladně prožije album jako celek, na podobné otázky zapomene.

Na stránkách netlabelu Nexsound je album charakterizováno v určitých kruzích módní návazností na sci-fi, resp. zvukovou estetiku sci-fi filmů z doby předdigitální, což u mnoha nahrávek způsobuje třeba i jediný kousek varhanního zvuku opatřeného řádným echem. Toto označení ovšem nemusí upoutat všechny možné zájemce. Například kdejaký fanoušek čekající marně již léta na další skutečně inovativní počin dříve progresivního jazzového tria Medeski Marin & Wood bude litovat, že Loops & Cuts Soup má celkovou stopáž jen necelých čtyřiadvacet minut. Z domácích posluchačů osloví rozhodně ty nadšené nedávno vydaným albem Ringo George Paul John od formace B4 (polí5, 2010). Poslouchejte či stahujte zde.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.