- Inzerce -

Nikolaienko: Loops & Cuts Soup

Lo-fi elektronické kutilství, kreace s různými starými a levnými syntezátory či aktivity celkově shrnované pojmem circuit bending se nám ve světě rozmáhají, zdá se, stále více. Dost často ale není vhodné používat takovéto škatulky jako žánrová označení, charakterizují spíše umělecký přístup či proces, jehož výsledek lze zařadit do souvislostí i  se styly s delší tradicí. To přesně sedí i na aktivního mladého ukrajinského umělce Nikolaienka.

Tento původně grafický designér se od běžnějšího pojetí DJingu během posledního desetiletí přesunul právě k tvorbě vlastní hudby s pomocí samplingu, smyček tvořených z archaických syntezátorů (například značek Faemi, Opus, Vermona) i z mnoha akustických nástrojů a operacemi s  magnetofonovým pásem. Jeho nejnovější kolekce nazvaná jednoduše Loops & Cuts Soup, prezentovaná na ukrajinském netlabelu Nexsound, vedeném mezinárodně proslulým experimentátorem Andrejem Kiričenkem, se odehrává v mantinelech neokázalých jazzovějších groovů a sytých klávesových barev kontrastujících s rozličnými „odpadními“ elektronickými zvuky. Jako spolupracovníci na skvěle odlehčených groovech jsou zde uvedeni Anton Coky (baskytara), Zhenia Dem (kontrabas) a Oleg Dabeatakamonov (bicí). Je možná těžké rozpoznat, na kterých skladbách je slyšet přímo jejich živé hraní, nebo kdy je rytmika poskládána z jimi natočených smyček, kdo si však důkladně prožije album jako celek, na podobné otázky zapomene.

Na stránkách netlabelu Nexsound je album charakterizováno v určitých kruzích módní návazností na sci-fi, resp. zvukovou estetiku sci-fi filmů z doby předdigitální, což u mnoha nahrávek způsobuje třeba i jediný kousek varhanního zvuku opatřeného řádným echem. Toto označení ovšem nemusí upoutat všechny možné zájemce. Například kdejaký fanoušek čekající marně již léta na další skutečně inovativní počin dříve progresivního jazzového tria Medeski Marin & Wood bude litovat, že Loops & Cuts Soup má celkovou stopáž jen necelých čtyřiadvacet minut. Z domácích posluchačů osloví rozhodně ty nadšené nedávno vydaným albem Ringo George Paul John od formace B4 (polí5, 2010). Poslouchejte či stahujte zde.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.