- Inzerce -

Petr Slabý 1963–2023

Utichl jeden z hlasů jiné hudby.

Březnovou šedesátku Petr Slabý nestihl o pár týdnů. Určitě by ji pojal ve svém rozevlátém stylu, vážná nemoc, s níž se potýkal od loňského podzimu, ale včera řekla ne.

Petr Slabý. Foto: Karel Šuster, fotografuje.cz.

„Co je to za archetypální máničku?“ optal se mě kdysi dávno na nějakém koncertě Federsel. Petrovy texty samozřejmě znal, viděl se s ním tehdy ale poprvé. A máničkou, v poslední době ohnivou, Petr zůstal. Jeho doménou bylo zkoumání žité přítomnosti takzvané jiné hudby – potkali jsme se na desítkách koncertů, nová alba sháněl nepřetržitě a referoval o nich v řadě periodik v Čechách i na Slovensku a v rozhlasových pořadech na Vltavě. (Pod první zmínkou o mé – a kolegy Bakly – tvorbě je ostatně podepsán také on, díky za pochopení termínu „koko“.)

Formát krátké recenze či medailonku mu byl nejbližší, objemná dvojice svazků Svět jiné hudby, kterou sestavil se svým otcem Zdeňkem, ostatně byla spíše souborem spontánně vzniklých, stylově různorodých povídání než žánrově sjednocenou, věcnou příručkou.

Autorským týmem HIS Voice během třiadvaceti let prošla víc než stovka psavců. Petr patřil k těm nejvěrnějším a recenze na tituly, v nichž se jazz prolínal s avantgardou a improvizací, psal téměř do poslední chvíle. Projděte si je, poslechněte pár těch desek a nezapomeňte při tom na řízný grunt, který Petr připomínal svou přezdívkou, již si vetknul i před zavináč. Gabba gabba hey! Vlastní „pankáčké puzení“ tento profesí filmař ostatně realizoval i v kapele Ušní střevíc.


Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu