- Inzerce -

Při dechovce nikterak daleko Ořechovce

Nedělní podvečer patří tanečním zábavám při dechové hudbě od nepaměti. Tuto neděli ale zazněla v Praze dechovka vpravdě výjimečná. Vzniku souboru Filharmonická společnost Konečný cíl Drancy (FSKC Drancy) velmi pomohl syn z rodiny kapelníka, všestranný klavírista a hudební experimentátor Vojtěch Procházka a také jeho entuziasmus záhy strhl další hudebníky z jeho okolí, ať už jde o zdejší jazzové špičky (Roman Vícha, Jan Jirucha, Marcel Bárta…) nebo o velké persony z oblasti alternativního či experimentálního umění (Tomáš Procházka, Martin Ježek). Hlavní iniciátor a vedoucí souboru, trumpetista Milan Tichý, taktéž tlumočník, lusofonista, myslivec a přeborník v karambolu, musí být s tímto orchestrem nejšťastnějším kapelníkem široko daleko.

dech 1.jpg

Koncertní prostor, bar Red Hill Club na Červeném vrchu, byl zvolen ideálně, místo to bylo poklidné, dostupné, prostorné i cenově přijatelné pro každého. Během podvečera tak zazněly dvě delší série tradičních písniček, tanců i pochodů. U mikrofonu se střídali Martin Ježek s Tomášem Procházkou, mezi skladbami přednesli také vkusné vsuvky ze vzpomínek na slavné dechové kapely, kapelníky a události, nebo něco z praktických i estetických zásad správné práce dechového souboru. Na plátně za kapelou se promítaly staré diapozitivy z dávných dovolených, z uplynulých dětství či občas dokonce s několik desítek let starými pokusy o amatérskou tvorbu erotických fotografií. A sledujte, jak umí klasickou fňuknu perfektně zastoupit indické harmonium, v rukou Vojty Procházky bylo často frajersky naklopené. Všichni hosté byli nadšeni, z celé akce dýchala pohodová atmosféra. Můžeme se těšit, kapela, která přirozeně a nekompromisně boří klišé o složení publika dechové hudby, plánuje další vystoupení, pozvat si je může koneckonců naprosto každý. 

Celké obsazení souboru tentokrát bylo: Tomáš Procházka – zpěv; Martin Ježek – zpěv; Milan Tichý – křidlovka; Petr Kužvart – křídlovka; Marcel Bárta – Eb klarinet; Jan Kyncl – Bb klarinet; Jan Jirucha – euphonium; Roman Fišer – euphonium; Vojtěch Procházka – harmonium; Jiří Genrt – tuba; Roman Vícha – buben; Petr Holub – činely

dech 2.jpg


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.