- Inzerce -

Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy

Kytarista Raoul Björkenheim se narodil v roce 1956 v Los Angeles finským rodičům a na počátku sedmdesátých let přesídlil s otcem do jeho původní domoviny. Tam ho ovlivnilo zejména setkání s legendárním bubeníkem Edwardem Vesalou, který ho zasvětil do tajů improvizace. Díky němu se začal pohybovat mezi muzikanty z okruhu labelu ECM, ale jeho aktivity se záhy rozšířily do nejrůznějších směrů a hrál mimo jiné s Nickym Skopelitisem, Hamidem Drakem, ve Scorch triu s Ingebrigtem Hakenem Flatenem a Paalem Nilssenem-Love či ve formaci Blixt s Billem Laswellem a Morganem Agrenem. Aranžoval skladby Milese Davise pro finský UMO Jazz Orchestra atd.

Soubor eCsTaSy dal dohromady v roce 2010 a přizval do něj svého letitého kumpána – bubeníka Markku Ounaskariho a dva o generaci mladší hráče – saxofonistu Pauliho Lyytinena a basistu Joriho Huhtalu. Jejich eponymní album obsahuje devět skladeb, z nichž pod sedmi je podepsán Raoul sám a tři jsou kolektivními kompozicemi. Bjötkrnheim tu jednoznačně úročí všechny své vlivy a zkušenosti a vytváří kompaktní amalgam severského jazzu kořeněný newyorskou avantgardou i stopovými prvky funky a spoustou dalších elementů. Někdy zvolí pevný až konvenční řád, občas začne bláznit a dělat nejrůznější odbočky a skopičiny. V tom mu pilně sekunduje Pauli Lyytinen, jemuž dává velký prostor, ale zbylí dva rozhodně nejsou jen nějakou strojnickou rytmickou sekcí, jenom se na jejich finesy musíte více soustředit. Společné skladby dávají pak vždy šanci jednomu každému Björkenheimovu spoluhráči. Zádumčivé Deeper je podepřeno duněním basy, osou Through the Looking Glass je saxofonové sólo a v Subterranean Samba hrají prim bicí. Ve všech třech případech je ovšem struktura – byť s určitým středobodem – spíše mozaikovitá a jsou to spíše takové bonusy. Björkenheim dokáže být ve své hře patřičně dravý i jazzově zahloubaný a rozhodně je schopen rozvíjet nejrůznější témata a nelpět na osvědčených schématech. Zajímavější je to většinou ve svižnějších polohách.

Raoul Björkenheim / eCsTaSy: eCsTaSy

Cuneiform Records (www.cuneiformrecords.com)


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.