- Inzerce -

Rušení polarity v současném jazzu

Trumpetista Dan Rosenboom se etabloval jako katalyzátor kreativní hudby v Los Angeles a stojí i za progresivním nadžánrovým labelem Orenda Records. Svoje výjimečné postavení na jihokalifornské scéně potvrzuje i svým novým studiovým albem Polarity.

Tentokrát sestavil vskutku velmi silné kvinteto nejen z výtečných instrumentalistů, ale též spoluautorů. Původně mělo jít výhradně o improvizace, jež by tak navazovaly na Rosenboomův cyklus Boom Sessions v Highland Park, ale nakonec na popud producenta Justina Stanleyho dostal prostor kompoziční základ. Teprve nad pevnou strukturou pak protagonisté vystavěli svoje improvizace. A protože do hry vnesli hravost až dětskou otevřenost, z desky čiší strhující spontánní tvořivost a mnohdy až třaskavá atmosféra. Vedle kapelníka a autora většiny skladeb Dana Rosenbooma (trubka, křídlovka, čtvrttónová trubka) tu excelují Gavin Templeton (alt a baryton saxofon), John Escreet (klavír a elektronické klávesové nástroje), Billy Mohler (kontrabas) a Damion Reid (bicí).

Osmašedesátiminutové album otevírá bezmála dvacetiminutová skladba The Age of Snakes, zrozená z kolektivní improvizace. V úvodním tématu dechy evokují Ellingtona, ale to by nesměla rytmika a piano klokotat. Posléze se však vyvalí pravidelný jednoduchý hiphopový rytmus až hypnotického účinku, do něhož se zařezávají dechy a piano střídavě vybuchuje či perlí. A pak už vytryskne sólo trubky, gradované k vyostřené expresivitě. Freejazzové piano rozvolní strukturu, stejně tak altka, bicí evokují chrlící sopku, klávesy začnou špinit psychedelickým bahýnkem. Na posledních pět minut se pak kvinteto vrátí k hiphopovému tahu. A posluchač je chycen, ale neobelstěn…

Protože hned následující A Paper Tiger je strhující šestiminutová směs hard bopu a free jazzu, ve které se ale navzdory zběsilosti neztrácí melodičnost výrazného tématu. Řetěz sól bere opravdu dech. Poté se kapela ponoří do melodického hard bopu ve Walking Shadows, ale ani tady nechybí dravost. Ta ovšem vypukne naplno v osmiminutové War Money, kde rytmika hrne všechno před sebou, sazby dechů jsou jako salva, sólo barytonsaxu získává na vskutku důrazné naléhavosti, piano je vyloženě freejazzové, trubka dravě vyvřelá, bicí výbušné.

Kvinteto si ale umí se ctí poradit také s čistokrevnou baladou. On Summoning the Will se vyznačuje jímavou melodickou silou, trubka je tu vřelá, piano lyricky rozkvetlé. Však je to Rosenboomova pocta jeho manželce Aubre, která před dvěma lety překonala rakovinu prsu. Následuje šťavnatá hardbopovka Ikigai, titul vyjadřuje japonský koncept hledání smyslu života, jenž je završen pocitem uspokojení a tentýž pocit čeká také posluchače. Poté zazní šestiminutová kolektivní improvizace Tidal Mirror, v níž kapela dosáhne mysteriózního účinku netuctovou, ambientně laděnou zvukomalbou. Výtečné album završuje Minotaur s říznými sazbami bezmála bigbandové vitality, s expresivními sóly, včetně zhrublého barytonsaxu.

Dan Rosenboom: Polarity
Orenda Records (https://orendarecords.com)