Maria Chiara Argirò, mladá britská pianistka a skladatelka italského původu, vydala 27. září druhé autorské album Hidden Seas, a to pro londýnský label Cavalo Records. Tentokrát progresivní jazz možná až příliš ustoupil písňové formě, ale i tak je stále co poslouchat.
Argirò se narodila v Římě, ale od roku 2009 žije v Londýně. Zde v roce 2013 absolvovala bakalářská studia na Middlesex University, kde jí pedagogy byli např. Rob Townsend a Stuart Hall. Soukromé lekce klavíru brala u Tima Lapthorna. Hned po studiích koncertovala a natáčela s art-rockovou kapelou These New Puritans, posléze se pohybovala na širém poli od jazz-rocku přes soul, r’n’b, funk až po moderní jazz s přesahy k avantgardě a volné improvizaci. Debutové sólové album The Fall Dance jí vyšlo v roce 2016 na americké značce Odradek Records, jež se specializuje hlavně na klasickou hudbu. Prvky soudobé vážné hudby byly na jejím prvním albu patrny, dokonce i ve vokální složce. Zatímco zde Argirò hraje na akustické piano, na novince převažují elektronické klávesové nástroje – syntezátory, el. piano a mellotron.
Nová deska byla natočena ve slavném Livingstone Studiu v Londýně; natáčeli zde mj. Ali Farka Toure, Asian Dub Foundation, Balanescu Quartet, Björk, Portico Quartet či Ry Cooder. Kromě lídryně se zde sešla pětice jejích generačních vrstevníků. Tenorsaxofonista a klarinetista Sam Rapley je vycházející hvězdou (nejen) londýnské jazzové scény, vloni vydal s vlastní skupinou Fabled nadšeně přijatý debut Short Stories. Kytarista Tal Janes se vehementně hlásí o slovo s kapelou Bahla, již založil s venezuelským pianistou Josephem Costim. Sexteto doplňuje rytmika ve složení Andrea Di Biase, pocházející z Milána a patřící k nejvyhledávanějším kontrabasistům své generace v Itálii i Velké Británii, a bubeník Gaspar Sena, jenž studoval s Argirò na stejné univerzitě. A samozřejmě nechybí francouzská vokalistka (a zde i čistokrevná zpěvačka) Leïla Martial, která se jinak nebojí ani notně expresivní improvizace; bohužel na tomto albu se tímto směrem zablýskne jen zlehka.
Nevím, zda to byl autorčin záměr, ale bezmála éterický zpěv jakési křehké víly v úvodním tracku (Beneath the Surface) mi jaksi nesedí; naštěstí to po instrumentální stránce graduje. V podobném duchu vyznívají též obě mořské skladby – Sea Song a To the Sea. V písni From One Land To Another se ale obstojně vypořádává se soulovým výrazem a posléze s hlasem i zaimprovizuje. Ano, tam, kde zpěvačka vokalizuje, čili nakládá s hlasem jako s hudebním nástrojem, je výsledek o level výše. Činí tak již ve druhém tracku Nautilus, zahuštěném elektronikou a plnokrevným saxem. Mezi písňové položky je také vsunuta experimentálně elektronická miniatura The Water Oath, která líbivost úspěšně narušuje. Poslední čtyři skladby alba pak konečně chutnají vyzrálou stylistickou směsí. Watery Universe je sycen ambientem i hutným jazz-rockem, včetně elektronicky vyostřeného vokálu a kytary. Starlight se chvěje v odlehčené space náladě, k výšinám povznesené kontrabasem hraným smyčcem a perlením piana. Nejlepším kusem je pak Wandering Iceberg s výtečným klarinetovým a vokálním partem na cestě k free-jazzu. Finále alba je ve znamení fusion-jazzu, solidně zahraného a příjemně vzrušujícícho (Ocean).
Maria Chiara Argirò: Hidden Seas
Cavalo Records https://www.cavalorecords.com