- Inzerce -

Sleep Research Facility / Llyn Y Cwn: Sargo / Posidonia

Námořní field recordings i syntetické linky jsou transformovány do dunivé abstrakce, v níž je momentální zvukový prožitek vším. Split ambientního klasika se svým současným souputníkem coby krajinomalba britského pobřeží.

Je tomu již přes 10 let, co se glasgowský umělec Kevin Doherty naposledy ozval s novým releasem svého ambientního dítka Sleep Research Facility. Dlouhou pauzu po LP Stealth (2012) jistě oplakával nejeden fanoušek atmosférické elektroniky. Už od kosmického debutu Nostromo (2001) si projekt získal oblibu u široké ambientní scény i hudební kritiky. Uchvacoval zejména svou minimalistickou detailností, harmonizující zvuky z liduprázdných krajin a další elementy se u něj pojí v kompaktní mnohovrstevnaté spletence, v nichž pocit izolace dotváří i převážná absence jakéhokoli rytmu či melodie. O to větší překvapení vyvolalo letos v lednu ohlášení nového splitu s počinem Llyn Y Cwn Velšana Bena Powella. Ten s Dohertym sdílí zájem o průzkum opuštěných míst skrze abstraktní drobnohru s field recordings, soustředí se však na krajinu domácího severního Walesu a ve svých zvukomalbách sychravých samot se nebrání ani dotyku standardnějších hudebních vzorců. Split, vydaný na vinylu, CD, i čistě digitálně britským labelem Cold Spring Records nakonec v dubnu, si za svou inspiraci vzal mořské krajiny Velké Británie. Jako takový se pak dělí na dvě části: Sargo pod taktovkou Dohertyho a Posidonia, za níž je zodpovědný Powell.

Dohertyho polovina je tvořena jedním dvacetiminutovým pásmem, které by nemělo překvapit žádného fanouška Sleep Research Facility. Plochu otevírá harmonie hlubokého pulzu, šumivé oscilace a tajuplných čirých stop, jemná konstanta vysoké frekvence pak naši pozornost navádí k přístrojům lodní paluby. Souhru postupně doplní i vnitřně dynamický bas a další hlubší větrné barvy, zatímco námořní atmosféru začnou konkretizovat i tlumené signály sonaru. Vše je delikátně měněno v periodicitě, délce, výšce či hlasitosti, aby kolem osmé minuty došlo k lehké granulaci basu. Ten se nato ujme strukturace mixu svými dunivými vlnami, které zastíní průzračné linky a uvedou do hry i zrnění rádiových samplů. Síla nárazů se ale v posledních minutách zmírní a tektonika skladby se více rozevře, čímž znovu získá na síle syntetická čirost navracející posluchače zpět do původního neklidu. Z lehčí a strojovější palety Stealth se tak na Sargo přesouváme více k basové hutnosti alba Deep Frieze (2007), větrnou polární stanici však nahrazuje prázdnota moře.

Posidonia je pak členěna do tří kratších skladeb, které i tak na sebe navazují v jedné kontinuální čtvrthodinové sérii. Úvodní Dale Dawn transformuje vodní nárazy i ptačí zpěv u pobřeží velšského Dale do tlumených rezonancí, z nichž povstane prosvětlená koláž éterických stop, i přesto však Powell drží s Dohertym krok a kompozici uzemňuje v prostorném hlubokém základě. Následující Pebble zkresluje zvukovou souhru vln a kamenů na pláži v Dorsetu do vrstev hlubších šumů, jejichž jemnou pokojnost obohacuje nevázanými hrátkami pulzujících čistých linek. Hlavní hvězdou finálního Doppler Current Profiler jsou zpomalené signály akustického průtokoměru, jež v náhodných úderech rázně duní uprostřed řečiště basových proudů. Posidonia tak pokračuje v konstelacích předešlého Sargo (a i ve stylu Llyn Y Cwn obecně) a zmenšuje jeho zvukový repertoár pro kompoziční zklidnění a zdůraznění lokální ukotvenosti skladeb.

Na splitu Sargo / Posidonia ukazují Sleep Research Facility i Llyn Y Cwn především prvotřídní aplikaci svých standardních přístupů. Pro skalní příznivce ambientního izolacionalismu je deska povinností, i ostatní si ale mohou ve vnitřně bohaté krajině nízkofrekvenčních vibrací najít prostor pro rozjímavé usebrání, či se čistě těšit radosti ze zvuku. Vřele doporučuji.

Sleep Research Facility / Llyn Y Cwn: Sargo / Posidonia
Cold Spring Records (https://coldspring.bandcamp.com)