- Inzerce -

Thanos Chrysakis – James O’Sullivan – Jerry Wigens: Syneuma

Thanos Chrysakis – James O’Sullivan – Jerry Wigens: Syneuma

Aural Terrains (www.auralterrains.com)

Na této nahrávce můžeme poměrně výjimečně sledovat práci řeckého experimentátora Thana Chrysakise výhradně s akustickými nástroji, především s klavírem a dále s vibrafonem a zvony. Redukci svého instrumentáře tu provedli ale i oba jeho londýnští kolegové z tria Syneuma. James O’Sullivan odložil cello a držel se pouze hry na preparovanou kytaru a Jerry Wigens si tedy místo dalšího zahušťování kytarových partů zvolil klarinety.

Společná spontánní improvizace těchto hráčů se nese v poměrně komorním meditativním duchu, přináší ale mnoho osobitých kombinací. Dvěma nejdelším kusům (první téměř sedmnáct minut a třetí přes jedenáct) dominuje zpočátku klavír pohybující se v rychlých atonálních a rytmicky nervózních frázích, ostatní nástroje mu sekundují plošnějšími strukturami, ve střední části se hudba propadá do atmosférického pianissima, z něhož v závěru vyrůstá pokaždé jinými prostředky opět silnější finále. Jinými kvalitami se vyznačují ostatní tři kratší tracky. Ve druhém se Chrysakis postupně propracovává od hutné téměř ostinátní hry uvnitř klavíru s dlouho sešlápnutým pedálem až k závěrečné hutné ploše zvonů a kolegové mu v tomto procesu jen úsporně napomáhají. Čtvrtá improvizace tu zase naopak proběhla pouze v duu Wigens – O’Sullivan a několikaminutová pasáž, v níž se spojí táhlé tóny klarinetu s přepečlivě kontrolovanou a neustále proměnlivou kytarovou vazbou patří mezi nejsilnější momenty na celé kolekci. Tříminutová coda potom stojí na podstatně tonálnější Chrysakisově hře na vibrafon, kterou ostatní nástroje disciplinovaně obohacují o ruchovější vrstvy.

Tato kolekce umí posluchače snadno okouzlit perfektními neokázalými náladami, celkovou invencí a velmi příjemným zvukovým zpracováním. Alespoň já jsem tu žádný nedostatek neobjevil.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.