- Inzerce -

The Dillinger Escape Plan v pražském Abatonu

Možná je to jen domněnka, ale neubývají nám na tvrdé rockové scéně s  plynoucími léty kapely, které by pouze svou hudbou vyvolávaly kontroverzní reakce? Na extrémy své doby si vždy posluchačská obec i  kritika postupně zvykne a k jiným způsobům hledání nějakých nových se odhodlávají často jen opatrně. Proto buďme rádi za formaci The Dillinger Escape Plan. Před lety i tato dodala nový význam spojením, jako jsou experimentální math-core, extatická zběsilost, totální virtuozita a  kdovíjaké další a jejich radikálnost posvětily veličiny typu Mika Pattona ale třeba i Aphexe Twina.

Z jejich nepříliš rozsáhlé diskografie však vidíme, že v provokaci svých fanoušků pokračují TDEP doposud. Spirála vývoje kapely, jejíž počáteční středobod pevně zakotvil v chaosu hlučného hard core a metrických nepravidelností, protnula již freejazzovou volnost a dokonce i  umírněnější rockové postupy včetně melodických refrénů a romantického klavíru. Prohřešky takovéhoto typu jim na letošním albu Option Paralysis opět část „pravověrného“ publika jen těžko promíjí, pro ty ostatní je jejich jakoby neustálé začínání zvláštně přitažlivé. Ať je to tak či  onak, TDEP zkrátka stále nabízejí nové pohledy na svůj nekompromisní hudební svět, a za tímto účelem nyní dokonce alespoň přerušili své letité partnerství s prestižním vydavatelstvím Relapse Records.

Buďme si tedy jisti, že 10. října se nám po jejich jedinečné koncertní show návštěvníci Abatonu opět pohádají nad smysly tak metafyzických pojmů, jako jsou agrese, experiment, mainstream či nářez. Čeho lepšího by The Dillinger Escape Plan ze své pozice mohli dosáhnout?


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.