- Inzerce -

Tomáš Knoflíček, Semai & RDKPL: 3 Way Split

Propojení republiky skrze tři stálice experimentální hudby coby ukázka rozdílných přístupů k elektronice a perkusivním zvukům.

Fakt, že i v České republice dokážou tvůrci elektronické alternativy spojit své síly na společných projektech, lze z článků v tomto magazínu vyčíst celkem snadno. Jeden z nejnovějších kanálů spolupráce si přitom nevzal na starost nikdo jiný než Mostečan Radek Kopel, bez jehož neutuchající kreativity si lze vývoj českého noisu představit jen stěží. Na čistě webovém vydavatelství Bromtol Largesse se Kopel letos zmocnil tam ustáleného formátu trojsplitu (3 Way Split) a začal ho mimo své maličkosti (vystupující pod jménem RDKPL) naplňovat řadou dalších postav domácí scény – namátkově lze zmínit např. Säkkikangas či Instinct Primal. 6. srpna tak vyšel v pořadí již osmý onlinový trojsplit. Tentokrát si na pomoc přizval jihlavského drone-industrialistu Semai a ostravského soundartistu Tomáše Knoflíčka.

Hudebníky na tomto přes půl hodinu dlouhém díle nespojuje jen jejich bydliště v průmyslových centrech (příhodně umístěná napříč celou republikou) a na to napojený ráz krajiny, ale i upřednostňování zvuků, jež lze při vší jejich rozmanitosti označit za perkusivní. Může se přitom jednat o terénní nahrávky (Knoflíček), dunivé programované bubny (Semai), nebo o směs drobných syntetických nárazů (RDKPL). Desku otevírá Knoflíček pásmem Reichersdorf, v němž se na podloží jemných linek střídá řada záznamů (zřejmě) ze stejnojmenné rakouské obce i další elementy. Skladba se spíše než dokončeným narativem zdá být neuzavřenou asambláží různých zvuků a motivů, a my tak v jejím průběhu můžeme vyjma základových stop vnímat neurčitá chrastění a lámání, hlasy místních slepic a jiných ptáků, ozvěny aut i slabší kovové kolize. Poklidnou náladu dotváří i autorovo drnkání na psaltérium (středověký nástroj podobný citeře) a vyšší smyčcové fragmenty, zatímco příležitostné elektronické glitche pomáhají lehce znejisťovat kompaktnost celkové textury.

Atmosféra zhoustne v následujícím tracku Chrám Sila (Zollbau) z dílny Semai. Zde se setkáme se spletencem hlubších dronů, jejichž mohutné šumění je oživováno prudkými nárazy bicích i drobnějšími vířivými frekvencemi. Spád kompozice je tvořen hlavně proměnlivým tempem úderů, jinak zde Semai nabízí především vnitřně bohatou stěnu zlověstných linek, jež svou rozostřeností evokují především jeho starší EP Carcosa (2015) a umně vytváří jeden témbrově sladěný celek. Release zakončuje RDKPL s abstraktní 230705_01_02. V ní se dočkáme především různoběžných sekvencí basových poklepů, rezonujících praskotů i odlišných vyšších útržků, do jejichž hrátek vnesou v druhé polovině jasnější řád pravidelné syntezátorové vlny. Minimálně abrazivní a překvapivě čistá skladba se odchyluje od běžné Kopelovy tvorby, i tak ale zřetelně vychází z jeho současných experimentů s plochami úderů a jiných punktualističtějších signálů, realizovaných např. na desce RDKPL vydané u V33 Records (2022).

I přes svou kompoziční a estetickou rozdílnost představuje 3 Way Split Tomáše Knoflíčka, Semai a RDKPL kompaktnější kolekci. Neumožňuje přitom jen zkoumání rozličných technik práce se sonickými nárazy, ale může ukázat účinkující i při neočekávaných postupech a souvislostech. Desku proto vřele doporučuji vyzkoušet.

Tomáš Knoflíček, Semai & RDKPL: 3 Way Split
Bromtol Largesse (https://bromtollargesse.bandcamp.com)