- Inzerce -

Tomáš Procházka: Bicykl

“Strangest of all musical instruments – the bicycle!”, takto je uveden mladý Frank Zappa ve svém prvním televizní vystoupení, v Show Steva Allena v roce 1963. Zappovi je v této ukázce dvacet tři let, chybí mu ještě jeho typický knír, nicméně už za tři roky vydá své slavné dvojalbum Freak out!




V ukázce Frank Zappa sám říká, že každý si občas zahraje na bicykl, třeba jenom připevní kus plastu na drátky výpletu. Bicykl je tedy potenciální hudební nástroj, který má tu výhodu, že se na něm dá i cestovat. Je tedy výborně převozný. Alespoň Zappovi se jeho hudební nástroj podařilo zachovat pro uvedenou demonstraci vcelku.

I v následující ukázce vystupuje kolo jako hudební nástroj ještě kompletní:




Pokud má ovšem hudebník poněkud vyšší ambice, nezbývá než se pustit do demontáže velocipédu a jeho rozseparování na jednotlivé díly, které se dále mohou ostrunit či jiným způsobem preparovat. Typickým příkladem budiž projekt s názvem Swinntonation, prezentující se jako “bicycle band”, který ve své tvorbě využívá jen různě upravené části jízdních kol.




Jak se takové nástroje vyrábějí, vám skupina předvede v následující ukázce:

JInak samozřejmě bicykl jako hudební nástroj svádí k hudebnímu klaunství, jako například v případě australského hudebníka Linsey Pollaka, který vám jako Professor Squealy Deetbum předvede legrační zábavu zde:

Stejný žertéř zahraje i jako člen klarinetového tria hrajícího na sedla jízdních kol:




A protože, jak zmínil Frank Zappa-každý si čas od času zahraje na jízdní kolo – oslavný hymnus na tento dopravní prostředek svého času stvořila i “skupina s kníratou operní zpěvačkou a kytaristou v galoších”, jak se o Queen vyjádřil francouzský spisovatel a hudební publicista Nicolas Ungemuth. Takže: “chcete-li vystrašit ženu” pusťte si následující ukázku.


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.