- Inzerce -

Videa na víkend

Abychom vyvážili neustálé hledání pomíjivých novinek a krátkodechých senzací, obraťme se tento víkend ke starým mistrům. Kanadský klavírista Glenn Gould (1932–1982) byl velkým fanouškem nahrávacích technologií a nakonec zcela opustil koncertní sály (10. dubna tomu bude právě padesát let, co hrál veřejně naposledy), aby mohl mít ve studiu naprostou kontrolu nad výsledkem. Tento dokument ukazuje Gouldovu práci na Bachově Anglické suitě.



A pro opravdové fajnšmekry pětihodinový záznam (pouze zvukový) Goulda nahrávajícího Brahmsovy balady, včetně komunikace se zvukařem a podobně.



Gouldovo nadšení pro studiovou práci jej dovedlo i k vytvoření několika rozhlasových dokumentů, či textově zvukových koláží. Jednou z nich je The Idea of North



Specifický projev Glenna Goulda, k němuž patřilo i prozpěvování během hry, inspiroval jiného Kanaďana, Johna Oswalda k tvůrčí poctě. Její detailní popis si laskavě prostudujte pod videem.



A dost bylo Goulda. Nyní jedno tanečně filmové pojetí minimalismu



A po týdnu další pedagogický pokus, tentokrát z roku 1969



Na první pohled vtipné a kreativní shrnutí historie nahrávacího průmyslu. Na konci nenápadné pošťouchnutí, že jde ve skutečnosti o reklamu Mezinárodní federace hudebního průmyslu, jejímž hlavním cílem je takzvaný boj proti pirátství.



A zde jeden koncert Nicka Cavea (dnes už také starého mistra), hodný shlédnutí krom jiného pro zaslouženou pozornost, již kamera věnuje divému muži Warrenu Ellisovi. Jeho housle zahanbí kdejakého metalového honikrka.



A na závěr elektronické mňoukadlo, abychom přeci jen dali něco nového.




Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!