- Inzerce -

Videa na víkend – bendžo

Nejtypičtější nástroj country dupáren v jiné hudbě. A varování od kapitána Spocka.

„Hráč na banjo tráví polovinu času laděním a tu druhou hraním falešně.“ Vtipů o tomto strunném nástroji lze najít skoro stejné množství jako těch o viole, navíc jsou často totožné. Je pravda, že jeho charakteristický zvuk je průrazný a snadno identifikovatelný. Navíc má na sobě – asi víc než jiné nástroje – zátěž asociací, která vám naskočí, jakmile ho uslyšíte. Širáky, kostkované košile, stodola, kobyla… Pojďme to trochu napravit a poslechněme si trochu banja v méně obvyklých kontextech.

Průkopníkem pašování banja do jiných žánrů je Béla Fleck. Ten zabrušuje do jazzu, ale také do klasiky, o čemž svědčí tento kousek z roku 1988.

https://www.youtube.com/watch?v=EHElBftCkSQ&ab_channel=foxfireman188

A jedno poměrně čerstvé dílo. Koncert pro banjo a orchestr nazvané podle jezera na Floridě měl premiéru před rokem, skladatel Jonathan Godfrey se zároveň ujal role sólisty.

Paul Elwood je dalším z autorů tahajících banjo do jiné společnosti, tentokrát do té elektronické.

Banjista Woody Sullender a elektroakustické dronování.

George Crumb banjo zapojil do ansámblu při zhudebnění textů Federica Garcíi Lorcy.

V oblasti volné improvizace dělá nástroji dobré jméno Paul Metzger.

V tomto záznamu sice banjo brnkne jen pár not, ale zato se tu objevuje v milé kombinaci se saxofonem a ondiolinou, jednou z předchůdkyň syntezátoru.

A ještě jedna hezká kombinace: banjo, elektronika a žonglování.

Banjo je oblíbeným nástrojem divokého pěvce Eugena Chadbourna.

Banjo nesmí chybět ani v hip hopu.

Billy, nehraj na to bendžo, zpíval Leonard Nimoy, neboli Spock ze série Star Trek.

A na závěrečné zklidnění Bach na opravdu velké banjo.


Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.

MA

Vytváření prostoru pro novou hudbu