- Inzerce -

Videa na víkend – bendžo

Nejtypičtější nástroj country dupáren v jiné hudbě. A varování od kapitána Spocka.

„Hráč na banjo tráví polovinu času laděním a tu druhou hraním falešně.“ Vtipů o tomto strunném nástroji lze najít skoro stejné množství jako těch o viole, navíc jsou často totožné. Je pravda, že jeho charakteristický zvuk je průrazný a snadno identifikovatelný. Navíc má na sobě – asi víc než jiné nástroje – zátěž asociací, která vám naskočí, jakmile ho uslyšíte. Širáky, kostkované košile, stodola, kobyla… Pojďme to trochu napravit a poslechněme si trochu banja v méně obvyklých kontextech.

Průkopníkem pašování banja do jiných žánrů je Béla Fleck. Ten zabrušuje do jazzu, ale také do klasiky, o čemž svědčí tento kousek z roku 1988.

https://www.youtube.com/watch?v=EHElBftCkSQ&ab_channel=foxfireman188

A jedno poměrně čerstvé dílo. Koncert pro banjo a orchestr nazvané podle jezera na Floridě měl premiéru před rokem, skladatel Jonathan Godfrey se zároveň ujal role sólisty.

Paul Elwood je dalším z autorů tahajících banjo do jiné společnosti, tentokrát do té elektronické.

Banjista Woody Sullender a elektroakustické dronování.

George Crumb banjo zapojil do ansámblu při zhudebnění textů Federica Garcíi Lorcy.

V oblasti volné improvizace dělá nástroji dobré jméno Paul Metzger.

V tomto záznamu sice banjo brnkne jen pár not, ale zato se tu objevuje v milé kombinaci se saxofonem a ondiolinou, jednou z předchůdkyň syntezátoru.

A ještě jedna hezká kombinace: banjo, elektronika a žonglování.

Banjo je oblíbeným nástrojem divokého pěvce Eugena Chadbourna.

Banjo nesmí chybět ani v hip hopu.

Billy, nehraj na to bendžo, zpíval Leonard Nimoy, neboli Spock ze série Star Trek.

A na závěrečné zklidnění Bach na opravdu velké banjo.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.