Minulý víkend jsme vás lákali na festival MusicOlomouc, tentokrát se přesuneme jižněji a provedeme přípravu na hnedle dva festivaly v Brně, oba pořádané pod hlavičkou Filharmonie Brno. Oba mají svou vlastní tradici a specifické zaměření, letos se však propletou do jednoho proudu hudebních a zvukových zážitků. Nejprve začne klasičtější z nich, Moravský podzim, který si letos vetknul do čela motto „ve znamení (R)evoluce“ a zaměřil se na hudební revolucionáře, některé známé, jiné pozapomenuté. Ve čtvrtek 5. října začne dění provedením klavírní skladby Vexations Erika Satieho, což je taková drobnost doplněná poznámkou o osmsetčtyřicetinásobném opakování, což dá ve výsledku nějakých 26 hodin hudby.
Dejte si hodinovou ochutnávku.
Vzhledem ke stému výročí VŘSR se dramaturgie festivalu ohlédla na umělce spjaté s ruským revolučním kvasem (kteří často po definitivním vítězství bolševismu špatně dopadli).
Klavírista Steffen Schleiermacher provede s brněnskou filharmonií klavírní koncert Alexandera Mosolova
A sólový recitál s hudbou české a ruské avantgardy. Třeba Ervína Schulhoffa.
Velkou věcí bude pocta futuristické opeře Vítězství nad sluncem z roku 1913. Společné dílo skladatele Michaila Maťušina, libretisty Alexeje Kručonycha a výtvarníka Kazimira Maleviče s prologem Velimira Chlebnikova se ovšem dochovalo jen v podobě fragmentů, půjde tedy o spojení původních podkladů s novými složkami současných brněnských inscenátorů. Zde je jiná rekonstrukce téhož díla.
Revoluce vyžaduje myslet ve velkém, a proto pro vrchol festivalu organizátoři angažovali osm pěveckých sborů, parní lokomotivu, sanitku, hasičské auto, fanoušky Komety Brno, dělostřelce, motorkáře a řadu dalších ne zcela symfonických zvukových zdrojů. S tímto arzenálem zrealizují kompozici Symfonie sirén, kterou původně v roce 1922 provedl ve městě Baku Arsenij Avraamov. Brněnskou podobu mají společně pod palcem režisér Andreas Ammer a hudebník FM Einheit, někdejší člen skupiny Einstürzende Neubauten. Lze očekávat paniku v ulicích Brna a nevšední zážitek na tamním Výstavišti, kde se ten rachot odehraje.
Takto zní elektronická rekonstrukce zvuků Symfonie, ovšem prostorový dojem je samozřejmě nereprodukovatelný.
Na Moravském podzimu budou samozřejmě i „normálnější“ koncerty se zajímavou hudbou, ty si ale můžete najít v kompletním programu.
Festival Expozice nové hudby si na jaře odbyl svou první část a nyní se doplňuje s (R)evolučním tématem Moravského podzimu.
Otvírákem bude provedení grafické kompozice Cornelia Cardewa Treatise v podání legendárního britského improvizačního souboru AMM.
Zde autorův komentář
A radikálnější realizace v podání korejských hlukařů.
Řízenou improvizaci provede pod vedením Pavla Zlámala Divergent Connections Orchestra.
Christina Kubisch provede publikum zvukovým světem městské elektřiny.
Moscow Contemporary Music Ensemble provede program nazvaný Machinery, v němž jde o hudbu inspirovanou stroji starými i novými.
Celý program Expozice zde.