- Inzerce -

Videa na víkend – Moravský podzim a Expozice nové hudby

Minulý víkend jsme vás lákali na festival MusicOlomouc, tentokrát se přesuneme jižněji a provedeme přípravu na hnedle dva festivaly v Brně, oba pořádané pod hlavičkou Filharmonie Brno. Oba mají svou vlastní tradici a specifické zaměření, letos se však propletou do jednoho proudu hudebních a zvukových zážitků. Nejprve začne klasičtější z nich, Moravský podzim, který si letos vetknul do čela motto „ve znamení (R)evoluce“ a zaměřil se na hudební revolucionáře, některé známé, jiné pozapomenuté. Ve čtvrtek 5. října začne dění provedením klavírní skladby Vexations Erika Satieho, což je taková drobnost doplněná poznámkou o osmsetčtyřicetinásobném opakování, což dá ve výsledku nějakých 26 hodin hudby.

Dejte si hodinovou ochutnávku.

Vzhledem ke stému výročí VŘSR se dramaturgie festivalu ohlédla na umělce spjaté s ruským revolučním kvasem (kteří často po definitivním vítězství bolševismu špatně dopadli).

Klavírista Steffen Schleiermacher provede s brněnskou filharmonií klavírní koncert Alexandera Mosolova

A sólový recitál s hudbou české a ruské avantgardy. Třeba Ervína Schulhoffa.

Velkou věcí bude pocta futuristické opeře Vítězství nad sluncem z roku 1913. Společné dílo skladatele Michaila Maťušina, libretisty Alexeje Kručonycha a výtvarníka Kazimira Maleviče s prologem Velimira Chlebnikova se ovšem dochovalo jen v podobě fragmentů, půjde tedy o spojení původních podkladů s novými složkami současných brněnských inscenátorů. Zde je jiná rekonstrukce téhož díla.

Revoluce vyžaduje myslet ve velkém, a proto pro vrchol festivalu organizátoři angažovali osm pěveckých sborů, parní lokomotivu, sanitku, hasičské auto, fanoušky Komety Brno, dělostřelce, motorkáře a řadu dalších ne zcela symfonických zvukových zdrojů. S tímto arzenálem zrealizují kompozici Symfonie sirén, kterou původně v roce 1922 provedl ve městě Baku Arsenij Avraamov. Brněnskou podobu mají společně pod palcem režisér Andreas Ammer a hudebník FM Einheit, někdejší člen skupiny Einstürzende Neubauten. Lze očekávat paniku v ulicích Brna a nevšední zážitek na tamním Výstavišti, kde se ten rachot odehraje.

Takto zní elektronická rekonstrukce zvuků Symfonie, ovšem prostorový dojem je samozřejmě nereprodukovatelný.

Na Moravském podzimu budou samozřejmě i „normálnější“ koncerty se zajímavou hudbou, ty si ale můžete najít v kompletním programu.

Festival Expozice nové hudby si na jaře odbyl svou první část a nyní se doplňuje s (R)evolučním tématem Moravského podzimu.

Otvírákem bude provedení grafické kompozice Cornelia Cardewa Treatise v podání legendárního britského improvizačního souboru AMM.

Zde autorův komentář

A radikálnější realizace v podání korejských hlukařů.

Řízenou improvizaci provede pod vedením Pavla Zlámala Divergent Connections Orchestra.

Christina Kubisch provede publikum zvukovým světem městské elektřiny.

Moscow Contemporary Music Ensemble provede program nazvaný Machinery, v němž jde o hudbu inspirovanou stroji starými i novými.

Celý program Expozice zde.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.