- Inzerce -

Videa na víkend – Symfonické tucky

V knížce, o níž se na HIS Voice zanedlouho dočtete, je soudobým skladatelům položena otázka: „Jak řešíte problém taneční věty v cyklických formách?“ Tato otázka mě dovedla k zamyšlení nad tím, kolik skladatelů dnes řeší útvar, jemuž by bylo možné říkat taneční věta, a jak to je vůbec se vztahem taneční a vážné hudby dnes. Kdysi montoval Mozart do svých symfonií menuety, Dvořák furianty, Stravinskij to zkusil s ragtimem i swingem. A taneční hudba současná, elektronická, dusající?  

Jedním z dnes již klasických kusů převádějících energii tanečního klubu do vážnohudebního obsazení je Trance Michaela Gordona z roku 1995.

Britský producent Actress se spojil s London Contemporary Orchestra na své letošní desce LAGEOS.

Někdy se orchestry pokouší přenést strojovost elektronické taneční hudby do živého hraní. Soubor Zeitkratzer tak po svém natočil hudbu Terre Thaemlitze.

A Alarm Will Sound Aphexe Twina.

Někdy vzájemné ovlivňování klasiky s tanečnem navazuje na pochybnou tradici rockerů dopřávajících si opulentní les smyčců za zády pro zvýšení uměleckého dojmu. S orchestrem tak spojil síly i Carl Craig, jedno z hlavních jmen detroitského techna.

A stejnému pokušení podlehl další techno-otec Derrick May.

i Jeff Mills.

Jazz přinesl do orchestru saxofony, taneční hudba gramofony. Před několika lety mělo i pražské publikum díky orchestru Berg možnost slyšet Koncert pro gramofony a orchestr od Gabriela Prokofieva.

Vnuk slavného ruského skladatele ovšem není jediný, koho napadlo spojit orchestr s virtuózním gramofonistou. Sama pro sebe takové dílo napsala Shiva Feshareki.

A orchestr s více gramofonisty…

A spousta gramofonistů místo orchestru.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.