- Inzerce -

ZS: Xe

Xe, nejnovější album newyorského tria ZS je koktejlem abstraktní elektroniky, free jazzu a mathrockových a krautrockových inspirací. K slyšení tu jsou virtuózní hráčské výkony, především ohromující kombinace přesnosti a výdrže u bubeníka Gregga Foxe, nebo zajímavě pojatá neučesaná a nervní hra kytaristy Patricka Higginse.

Album otevírá vytleskávaný rytmus a potrhlé zvuky ve skladbě The Future of Royalty, která má patrně sloužit jako odlehčení na začátek i jistá zpráva, že je potřeba k následujícímu materiálu přistupovat s lehkostí. Hudebníci se ovšem hned na začátku urvou ze řetězu, jen mečivý saxofon po celou dobu krátkého tracku naznačuje ironický odstup.

Druhá skladba sice začíná jako tradičně rozvolněné a trochu opatrné free improv, ale v druhé půli se změní v chuchvalce dýchavičné elektroniky špikované frenetickou kytarou s přísnou tečkou kytarového ostinata. Následující Corpses je podivuhodná variace na math/kraut rock, kde se nad bubenickou exhibicí opakují stručná kolečka kytary a saxofonu. Bubeník Gregg Fox přechází v této skladbě od liebezeitovského bubnování typu člověk-stroj až kamsi do matematického přesného hardcore, aniž by k podobně intenzivnímu projevu strhl i ostatní, kteří nad učebnicovou ukázkou bubenické výdrže lakonicky brnkají své drobné motivy a trochu společného bouření předvedou až v samém závěru. Čtvrtá skladba Weakling přinese trochu zklidnění a nabídne něco přívětivých dronů, rušených tu a tam harašením kytary a šustěním elektroniky.

To je ale jen prolog k nejdelší skladbě alba: Xe. Ta začne krátkým blábolením kytary ozdobené Whammy pedálem, pokračuje minimalistickou rytmickou pasáží s flažolety, ze které se velmi pomalu noří jednoduché motivy kytary a saxofonu, opakující se a postupně se rozvíjející až k závěru, přerušovanou občasnými nespoutanými hudebními explozemi. Absolutní ukázněnost kořeněná kontrolovanou výbušností.

Na album nahrávané ve studiu naživo bez dodatečných úprav fascinující výsledek.

 

ZS: Xe

Northern Spy Records (https://northernspyrecords.com)

 


Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen...

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“...

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy...

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby...

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium...

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti...

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné...

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií...