- Inzerce -

Zvukové sochy Harryho Bertoiy

Harry Bertoia (1915-1978) byl italský sochař a designér působící po většinu života v USA. Jeho oblíbeným materiálem byl vždy kov, z kterého splétal odvážné konstrikce, jako byla například slavná “diamantová židle” z roku 1952. Tato židle a další designový nábytek vytvořený pro firmu Knoll ho finančně zajistily natolik, že si mohl dovolit věnovat se nadále jen volné tvorbě. Kovu však zůstal věrný. Po jeho optických vlastnostech, které využil například v realizaci Textured Screen, ho zaujaly zejména akustické vlastnosti kovu a možnosti jejich využití ve zvukových sochách (Sound Sculpture).

Kromě konstrukce mnoha rozměrných zvukových objektů Bertoia začal také nahrávat desky se svou hudbou v sérii pojmenované Sonambient.

V následujícím videu Val Bertoia rozeznívá Sonambient – celý velkorysý labyrint zvukových soch a objektů, které spolu se svým otcem vyrobil v sedmdesátých letech. Zvukový svět, který je povědomý každému kdo vystudoval strojírenství, nebo měl nějakou zkušenost s obráběním železa. Zvuk dílen, skladů, železničních opraven a strojíren, povýšený Bertoiovými vynálezy na téměř esoterickou hudbu. Takhle snad hrají andělé v nebi všem strojařům, svářečům a konstruktérům.

Ve filmu Harry Bertoia’s Sculpture z roku 1965 vidíme přímo Harryho Bertoiu, který navíc v jeho úvodu vstává ze své slavné Diamond Chair. Film Bertoiova přítele Clifforda B. Westa je plný železných struktur a detailů kovových sonických objektů.

Poetický železárenský ambient, kovová meditace, opravdová Metal music.

Úryvek z dalšího, tentokrát soudobého dokumentu „From Arieto to Harry Bertoia“. Méně poetický, více informativní dokument.

Detail Bertoiova objektu v Jordan Schnitzer Museum of Art, University of Oregon

Další blízký pohled na jeden z Bertoiových objektů.

A kdo by snad zatoužil vše vidět na vlastní oči a pobýval náhodou v okolí Bally v americké Pensylvánii, může zajít na prohlídku na Stuida Bertoia.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.