- Inzerce -

Videa na víkend – Lokální hudební dokumenty

Hluboké sondy do bratislavské i novisadské hudební scény, ostřejší tóny New Orleansu, pěvecký sbor kanadských haviřu a rappeři z Birminghamu. Pětice dokumentů pro dlouhé zimní večery.

Dnešní videa namísto písniček a krátkých kuriozit nabídnou poučení, a to poučení časově náročné. Ale jelikož s víkendem přichází ochlazení, stejně bude nejlépe zůstat pěkně v teple. K tomu nabízíme pětici dokumentů zaměřených na různé lokální hudební světy.

Začneme nedaleko, v Bratislavě. Gianmarco del Re, člen týmu Fluid Radio začal před pár lety pracovat na dokumentu o zesnulém slovenském hudebníkovi jménem Cadillac Face. Krátce po něm zemřeli také další dva Ďuro Ďurček (Avoided) a VooDooMan. Tak vznikl pohled na bratislavskou hudební scénu.

Z Bratislavy se posuneme do srbského města Novi Sad. Režisér Mihajlo Obrenov v předloňském dokumentu Kontakt mapuje tamní alternativní scénu po roce 1989. Množství rozhovorů ukazuje, jak se do hudby otiskly turbulence rozpadu Jugoslávie.

A z Nového sadu přeletíme do Nového Orleánsu. Město proslavené starým jazzem rozezněly i ostřejší tóny, což ukazuje tento dokument z roku 1996.

Cape Breton je ostrov vybíhající z Kanady do Atlantiku. Základem tamní ekonomiky je těžba uhlí. A právě na písně zdejších horníků se zaměřil dokument Men of the Deeps, tedy Muži z hlubin. Právě tak se také jmenuje pěvecký sbor založený v roce 1966, kolem nějž se film režiséra Johna Walkera z roku 2003 točí.

https://www.youtube.com/watch?v=L7YJVxthOF0

A na závěr nás čeká britská klubová scéna. Noisey je odnoží časopisu Vice, která se zaměřuje na hudbu. Pod touto značkou vznikl minulý rok dokument o rapové scéně v Birminghamu.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.