- Inzerce -

Ambientní noise v lehce progrockovém hávu

Hráč na syntezátory, piano, elektronické perkuse a programátor J. Peter Schwalm a mistr dotykové kytary Markus Reuter vytvořili na svém společném albu Aufbruch nádherné sonické krajiny.

Všechno tu vypravuje o jakémsi putování, cestě tam a zase zpátky, zastávkách, průhledech z okna vlaku, podchodech na nádraží, vydechnutích ve vždycky jiném městě, o lehce nervních náladách a mikrospánkcích v ujíždějícím vagónu. Schwalm zde zúročuje zkušenosti ze své spolupráce s Brianem Enem a z komponování pro nejrůznější divadelní projekty, což dodává celému dílu dramatický rozměr. Reuter se zase odtrhuje od svého crimsonovského založení a dává do své hry mnohem odvázanější laufy.

Je to hudba krásně pošramocená, plná nezvyklých breaků a dostáváme se zde do světa cestovatele, který si uvědomuje každý detail uzřený na svém výletě. V prvních skladbách nás provází až jakési mrazení, ale postupně je atmosféra klidnější, byť neustále s určitými ostny. Skutečné uvolnění přinášejí až dva tracky, v nichž se přidává působivý hlas Sophie Tassignon. Nastává jakési prozření a smíření se s prapodivným světem plným neznámých podnětů. Závěrečná skladba Abschied pak připomíná ukolébavku a je nádherným rozloučením. Tady se už dostáváme do stavu nirvány, která nás posouvá mimo běžné smyslové vnímání.

Album vyšlo jako digitální download, na CD i na gramofonové desce.

J. Peter Schwalm / Markus Reuter: Aufbruch
Rare Noise Records (https://www.rarenoiserecords.com)


Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.

Zkouška sirén: Sono-fenomenologie

Martin Nitsche a filozofie skrze sluchátka

Výlet do Vaxjö

O Nattramnovi, mýtotvornosti a prasečích nožkách.

David Thomas 1953–2025

Hovnajs. Odešel frontman Pere Ubu, zlý dědek amerického rocku.

Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.