- Inzerce -

Andrew Liles: Ambiguous

Andrew Liles: Ambiguous

https://andrewliles.bandcamp.com

 

Je příznakem doby, že umělci, kteří více nahrávají, než koncertují, a kteří svá alba vydávaná v limitovaných edicích rozhodně nehodlají rozdávat, vypustí do světa netrelease, který si lze stáhnout zdarma? Brit Andrew Liles, plodný solitér i člen zrovna tak fertilních Current 93 a Nurse With Wound, je mužem, který si své nosiče jako hudebník, producent i výtvarník vyloženě hýčká a nevypouští do světa nic, co by znělo nebo vyhlíželo polovičatě či nahodile. Navíc je z těch tvůrců, kteří spoléhají na úzké, loajální publikum, které si od svého oblíbence rádo pořídí i několik titulů ročně. Na začátku letošního roku tento muž ale vydal netrelease. Bezmála hodinové album Ambiguous je k mání v jeho internetovém obchodě na síti Bandcamp a zájemce si jej může stáhnout zdarma nebo za cenu, kterou si sám stanoví. Přiznávám, od Lilese bych podobný krok nečekal, vydání Ambiguous je ale hezkou reklamou pro celý jeho online krámek, ve kterém jsou k mání ještě desítky dalších titulů.

Album se skládá ze dvou skladeb, jež samotný Liles označuje za „environmental soundscapes“. Šestnáctiminutová Slated (For Future Reference) pak má být ukázkou jedné fáze vzniku díla, třiačtyřicetiminutová Faulty Free „funkční“ skladbou. Oba kusy mají podobný zvuk i průběh, což albu dodává docela neotřelou dramaturgii: nanečisto a načisto. Nahrávky, které jsou „nanečisto“, většinou bývají n albech umístěny na konci coby bonusy, coby precedens ale před Lilese můžeme postavit svojici skladeb Komentenmelodie 1 a 2 z druhé strany kraftwerkovského LP Autobahn. První z páru pomalu rozvíjí jednoduchou melodii, druhá ji předvede se vší parádou v chytlavém tanečním duchu. Liles drží v obou kusech stejné tempo i náladu a rozdíly mezi oběma skladbami jeho netreleasu jsou ve stopáži a hutnosti overdubbingu.

Lilesovým cílem bylo vytvořit ambientní skladbu v enovském smyslu – hudbu nenásilně doplňující atmosféru prostředí, ve kterém je poslouchána. Jeho dílo se plynule a pozvolna přelévá mezi levým a pravým kanálem a jeho elektronický základ je protkán jednoduchými, ale ozdobnými stehy klavíru, varhan, trubky a smyčců. Ty v závěru Faulty Free ovládnou atmosféru na úkor pro autora typických drones, kterých si ale v kombinaci s plochami varhan a půvabně jednoprstovými motivky klavíru předtím užijeme do sytosti. Zvuk je medově hustý, čas nikam nespěchá, nalijte si oblíbený nápoj, dejte třeba nohy na stůl… a nezapomeňte, že ambient se jen tváří jako hudba, která se nemá poslouchat. Andrew Liles je jedním z těch, kdo dokazují, že opak je pravdou.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.