- Inzerce -

Bambusové tóny a změněné stavy vědomí

Blíží se International Shakuhachi Festival Prague

Bambusová flétna šakuhači je to nástroj pevně spjatý s japonskou hudbou klasickou, lidovou i duchovní, ale její popularita se přenesla i daleko za hranice ostrovního císařství. Na tom, že se šakuhači dostala i do českých zemí, má hlavní zásluhu skladatel a muzikolog Vlastislav Matoušek. Ten také v roce 2006 založil pražský mezinárodní festival šakuhači coby platformu pro setkávání skladatelů, interpretů i posluchačů. Od prvního do pátého června letošního roku se uskuteční již čtrnáctý ročník tohoto festivalu. Spoluzakladatelem a současným uměleckým ředitelem je Marek Kimei Matvija, stejně jako Matoušek také hráč na šakuhači. Na festivalu, jehož oficiální název zní International Shakuhachi Festival Prague a který proběhne na začátku června, uslyšíte japonskou bambusovou flétnu v tradičním repertoáru, ale také jako součást kompozic zcela nových, v některých případech i zcela premiérových. Světovou premiéru bude mít kompozice Jana Jonáše Starého. Jedním z japonských skladatelů, kteří jsou zařazeni na program, je Toshio Hosokawa, jehož hudbu bude hrát orchestr Berg.

Zde tradiční formy…

…a zde jedna z nových Hosokawových kompozic, v níž se potkává flétna japonská s evropskou.

Dalším představitelem soudobé japonské hudby na letošním festivalu šakuhači bude skladatel Dai Fujikura. Od něj zazní mimo jiné v evropské premiéře kompozice hned pro pět hráčů na tuto flétnu.

Jedním z předních propagátorů nástroje a zároveň host blížícího se pražského festivalu je americký sólista a skladatel John Kaizan Neptune. Již od sedmdesátých let spojuje charakteristický zvuk této flétny spojuje s jazzem či elektronikou.

V rámci festivalu proběhne také mezinárodní sympozium Music & Altered States of Consciousness s příspěvky věnovanými dějinám psychedelické hudby, indickým mantrám v socialistickém Československu či léčivému bubnování.

Celý program najdete zde.


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.