- Inzerce -

Bogan Ghost: Zerfall

Bogan Ghost: Zerfall

Relative Pitch Records (www.relativepitchrecords.com)

 

Experimentální duo Bogan Ghost založily americká trumpetistka Liz Albee a australská violoncellistka Anthea Caddy již v roce 2010. Od té doby společně rozvíjely svůj projev především na koncertních pódiích a teprve letos uzrálo jejich plnohodnotné debutové album. Výchozími přístupy jsou tu spontánní improvizace s užitím takzvaných rozšířených technik hry a elektronické efektování a další úpravy akustických zdrojů třeba i na vícekanálový koncertní zvuk. Původ devíti poměrně krátkých kusů na tomto albu je ovšem poněkud složitější. Některé vzešly z loňského studiového session v Berlíně, další vznikaly až studiovou prací s materiály různého původu a charakteru. Například hned první track For Janus využívá také syntezátor natočený Liz Albee v Berlíně a violoncello bylo nahráno pro změnu v Estonsku. V posledním kusu Decay dojde zase na užití terénních nahrávek. Umělkyně si zkrátka vybudovaly společnou estetickou vizi a tu sledují pomocí jakýchkoli prostředků. Libují si přitom v jisté temnotě, záhrobním tajemnu či většinou (viz dále) velmi sofistikované hororovosti. Přitom se nebojí ani výrazných kontrastů v dynamice či barevnosti.




Vedle různých skřehotavých či skřípajících improvizačních eskapád a pozoruhodných a zajímavě rozvíjených dronů jsou tu důležité také delší pasáže jakéhosi „téměřticha“, v nichž lze s opatrností, že nevíme, co přijde v další vteřině, dlouze pátrat po neznatelných konturách akustických přízraků všech tvarů a velikostí. V předposlední skladbě The Absence se tyto přízraky z jinak abstraktního instrumentálního strašení dokonce i explicitněji odhalí v podobě různého chroptění Liz Albee přes trubku (ne příliš vzdálenému blackmetalovému či temnému sci-fi kontextu), v jistém ohledu pak ale zapůsobí i poněkud legračně. Nabízí se zde parafráze refrénu staré písně kolegů z kapely Skrytý půvab byrokracie – poznané zlo je komičtější než nepoznané dobro. Přeci jen jde ale o úplně jinou ligu v práci s hororovým námětem, než jsou například mnohem častější a tedy i otřepanější odkazy na béčkovou produkci tohoto žánru.

Vedle těchto odkazů na zombie estetiku lze ale na albu ocenit především vynikající a pečlivý zvuk, a to jak ten vytvořený hudebnicemi, tak i postprodukční práci. Prochroptěná trubka umí přelétat stereobrazem jako perfektně řízená střela, zvukově vrstvené pasáže se neokázale pojí a zůstávají srozumitelné, byť se občas i zkušenější posluchač může občas déle zamýšlet nad původem jednotlivých složek, dojem dynamického rozsahu jako by v několika momentech až překonával možnou realitu.

Máme tu zkrátka album, které spojuje vynikající a přitom neokázalý hudební zážitek s možností budovat si s obývákovým humorem i vlastní mimohudební představy či potemnělé scénáře počítající občas i s nějakým tím nemrtvým.


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.