- Inzerce -

Clint Bahr: Puzzlebox

Psychedelie, progresivní rock, folk a free jazz v jedné krabici!

Newyorský baskytarista, zpěvák a hráč na řadu dalších rozličných nástrojů Clint Bahr byl před dvaceti lety členem divokého free-rockového tria TriPod, jehož stejnojmenné album bylo jedním z prvních titulů labelu MoonJune Records (dalšími členy TriPod byli saxofonista Keith Gurland a bubeník Steve Romano). Na jaře roku 2022 vyšlo Clintovi u Moonjune album Puzzlebox, na němž hraje velmi pestrá sestava instrumentalistů: ex-členové legendárních progresivně rockových kapel King Crimson, Van Der Graaf Generator a Flash i osobností avantgardně jazzové scény. O albu a dalších souvislostech jsme si s Clintem povídali v e-mailovém rozhovoru.

Clint Bahr v čase od alba TriPod působil v koncertních i studiových projektech jako Andromeda, 40 Familys (tuto sestavu se svým dlouholetým parťákem, bubeníkem Billym Ficou si obzvláště pochvaluje), Menage a Trois nebo Eartha Kitt. Natočil také skladbu One More Red Nightmare na stejnojmennou albovou poctu King Crimson. V roce 2021 získal grant New York City Artist Corps a v jeho rámci vedl koncert volné improvizace ve studiích Pyramid. Videa tří skladeb z tohoto večera jsou na jeho YouTube kanálu.

Nové album je prvním výstupem Bahrova proměnlivého projektu Puzzlebox. Přizval do něj tři členy progrockových Flash z počátku 70. let: původního kytaristu Yes Petera Bankse (který však v roce 2013 zemřel a je zde zastoupen jedním kytarovým sólem, které Bahrovi poslal jeho přítel a Banksův manažer George Mizer), bubeníka Mikea Hougha a zpěváka Colina Cartera. Dalšími účastníky pestré skládanky jsou saxofonista a flétnista David Jackson (VDGG), houslista David Cross (King Crimson), bubeník Billy Fica (Television), renomovaná (free)jazzová pianistka Marilyn Crispell, trombonista Dick Griffin (Sun Ra, Roland Kirk), saxofonista a hobojista Jeff Schiller (The Roots) a hráč na sitár a housle Dan Parkington (Andromeda). Jaké vlastně byly Bahrovy hudební začátky?

„Stal jsem se profesionálním muzikantem už roku 1968, v pouhých čtrnácti letech. Vyhráli jsme tehdy Battle of the Bands s mým dávným hudebním parťákem Danem Parkingtonem, který na mém albu hraje na housle a sitár. Od té doby jsem prošel nesčetným množstvím rozličných projektů v oblastech jako rock, jazz, folk, avantgarda, free jazz, kabaret, atd. Není to nepodobné rozmanitosti Puzzleboxu.“

„Na počátku 70. let jsem se přestěhoval z Easthamu v Massachusetts do Londýna. Britská hudební scéna mi přišla mnohem zajímavější než to, co se až na několik výjimek dělo ve Státech. Londýn byl tehdy úplným pařeništěm, vznikalo tam tolik různorodé hudby, bylo to prostě úžasné. Po zkouškách jsem chodil do klubu Marquee a nosil jsem s sebou pouzdro s baskytarou, takže jsem jen velmi zřídka platil vstupné, které ostatně tehdy bylo pouhých 50 pencí! První kapelou, se kterou jsem navázal kontakt, byli Flash ex-kytaristy Yes Peta Bankse. Stali jsme se přáteli a jsme jimi dodnes. Peter nás bohužel opustil… Moc mi chybí! Dalším setkáním byli Wild Turkey s baskytaristou Glennem Cornickem (ex-Jethro Tull), byl to skvělý chlapík a také jsme se stali dobrými přáteli. Takže jsem se setkával a jamoval s řadou opravdu vynikajících hudebníků a úžasných lidí… Byly to skvělé časy!“

Bahr byl jeden čas dokonce členem Flash, kteří vydali v roce 2013 comebackové album Flash featuring Ray Bennett and Colin Carter.

„Připojil jsem se k nim v jejich reinkarnaci v letech 2008 až 2009 a pak jsem pojal nápad vytvořit Puzzlebox jako kapelu, která bude hrát z poloviny volnou improvizaci a z poloviny mé písně. Mike Hough a já jsme také hráli na Colinově sólovém debutu One.“

Clint Bahr na albu Puzzlebox hraje vedle 12, 8 a 4 strunné baskytary na Chapman stick, mellotron, harmonium, akustické kytary, piano a těremin plus různé drobnosti a v pěti z dvanácti tracků zpívá. Jeho pěvecký projev se pohybuje někde mezi Johnem Lennonem, Johnem Wettonem a Davidem Bowiem. Je autorem všech skladeb kromě tří kolektivních improvizací, nesoucích se v duchu dobrodružného psychedelického freejazzu. V nich hraje Clint hlavně na stick a jeho spoluhráči jsou mimo jiné Marilyn Crispell, Dick Griffin a Jeff Schiller. Kde potkal tyto jazzové osobnosti?

„Marilyn Crispell je mou drahou přítelkyní, kterou znám od poloviny sedmdesátých let, kdy jsme oba žili a muzicírovali v Cape Cod v Massatchusets, kde jsem vyrůstal. Dicka Griffina jsem potkal tady v NYC při cestě autobusem. Zapovídali jsme se a stali se přáteli. Jeff Schiller je skvělý člověk, kterého znám víc než 30 let z newyorské hudební scény. Letos spolu budeme pracovat na nové nahrávce Puzzleboxu.“

„Určité nástroje střídám a používám kvůli jejich různým zvukovým kvalitám pro jednotlivé nahrávky. Je to souběhem okolností, že jsem například stick použil na albu zrovna v improvizacích. Byl přirozenou volbou pro tracky Plate a As Tympani Melt In The Greek Heat, protože jeho široký tónový rozsah se opravdu dobře snoubí s klavírem, trombónem, dřevěnými dechy a houslemi. Různé baskytary jsem použil v komponovaných kusech kvůli jejich heavyrockové povaze. Samy skladby si obvykle diktují, na jaký nástroj je v nich třeba hrát.“

Bahrovy crimsonovsky razantní a navzájem sobě podobné, garážově znějící baskytarové riffy s takřka punkovou energií jsou nosným motivem čtyř zpívaných skladeb, které však zároveň oplývají až beatlesovskými vokálními harmoniemi, jaké můžeme slyšet třeba i v šedesátkové tvorbě našich Synkop 61. Dominujícími spoluhráči jsou v nich bubeník Mike Hough a trombonista Dick Griffin.

„Ty těžké basové riffy jsem složil v průběhu let, a aby se z nich staly hotové písně na albu, různě se od svých počátků proměnily. Totéž platí pro vokály a aranže. Ve Fall From Grace jsem požádal Colina Cartera, aby udělal cokoli chce, a on odvedl báječnou práci s navršením doprovodných hlasů a vokálních harmonií.“

Krom oněch čtyř písní a dvou krátkých atmosférických instrumentálek album dotvářejí úvodní a závěrečná dronová miniatura Tabula Rasa 1 a 2 s tanpurou, sitárem, flétnou a houslemi, kratičké psychedelické Oslo s recitací Stephanie Feyne a krásný acidově folkový kousek Lifeguard in the Rain s harmoniem, akustickou kytarou a hobojem.

„Tabula Rasa 1 a 2 album rámují a hrají v nich David Cross, David Jackson a Dan Parkington. Svou relaxační povahou jsou na opačné straně dynamického spektra než výše zmíněné rockové skladby. Témata textů jsou spíše temná, týkají se jaderné dominance (New Design), zneužívání dětí (Shelter), prostituce (Fall From Grace), osamělosti (Lifeguard In The Rain), sexu v politice (Kicking The Wasp’s Nest) a nevěry (Oslo). Texty budou brzy zveřejněny na stránkách www.puzzlebox.band.“

Zvuková i žánrová pestrost alba přímo vzývá posluchačovu pozornost a jakkoli může být první dojem poněkud rozháraný, po několika pozorných posleších si lze onu rozmanitost zamilovat. Přes všechny ingredience, které Bahr do svého Puzzleboxu vložil, nebo možná právě pro ně, můžeme hovořit o progresivně rockovém dílu v ryzím smyslu tohoto výrazu.

„Puzzlebox je celistvým albem od začátku do konce, neplánoval jsem ho zaměřit na jediný styl. Chtěl jsem, aby deska byla napůl vokální a napůl instrumentální, poskládat ji tak, aby to byl tok zvuku a atmosféry. Také tóniny se co nejvíce liší skladbu od skladby, aby byl zážitek pro posluchače zajímavější. Kdo bude album poslouchat vcelku, zažije tu flow, jak se jedna skladba pojí s druhou. A tak má být ta deska slyšena.“

Na závěr jsem se Clinta zeptal, jestli zná nějaké muzikanty z někdejšího Československa a má-li nějaké poselství pro české posluchače a čtenáře:

„Ano. Ačkoli ho neznám osobně, jsem velkých fanouškem českého basisty Miroslava Vitouše z Weather Report, je to úžasný muzikant! Československo je jedinou zemí v regionu, kde jsem ještě nehrál. Několikrát jsem cestoval po Evropě a vystupoval ve všech zemích poblíž vaší, ale kupodivu mi nikdo nedomluvil hraní v Čechách. Opravdu bych si tam chtěl zahrát a setkat se s lidmi, doufám, že se to podaří. Na závěr ti chci poděkovat za tento rozhovor a srdečně pozdravit vaše posluchače a čtenáře… I‘m sending love from New York City!!!“

Clint Bahr: Puzzlebox
MoonJune Records (https://moonjunerecords.bandcamp.com)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!