- Inzerce -

die ANGEL: Entropien I

Pro duo die ANGEL lze bez obav použít pojem superskupina. Oba členové patří mezi stabilní hvězdy světové scény experimentální hudby. Fin Ilpo Väisänen, známý především z dua Pan Sonic obsluhuje elektroniku, mnoha efekty vybavenou elektrickou kytarou i mixáží přispěl Němec Dirk Dresselhaus (tvořící též například v projektech Schneider TM nebo DAS). Věhlasným hostem na aktuálním albu australský světoběžník Oren Ambarchi, který kromě své elektrické kytary místy doplnil zvuk též o terénní nahrávky a bicí. Aktivní jsou pohromadě již od roku 1999.

V Berlíně před skoro rokem a půl natočené a na podzim na vinylu vydané album Entropien I je silnou a konzistentní kolekcí s mistrovským soundem. S jeho základním a jedinečným charakterem nás obeznámí již první track Roha – textura složená z především potemnělých hlubších a delších elektronických zvuků sytých barev, zprohýbaných a zkreslených průběhů. Vrstvy se tu vlní jako poklidné studené moře, celek je to subtilní i pevný zároveň, tušíme, že noisový výbuch by mohl nastat kdykoli avšak i že vše mají pod kontrolou opravdoví odborníci v nebezpečném oboru. Další kompozice jsou pak už pojaty hédoničtěji. Hned následující Terminen Kevät obsahuje také Ambarchiho poněkud najazzlý bicí part, elektronické plochy jsou pestřejší a rozmáchlejší, nemohu se zbavit dojmu, že potkávám temnější dvojče Zawinulovy a Davisovy In a Silent Way.

Třetí kus nazvaný Kitka je postavený na šťavnatém těžkém groovu zkreslených kytar a syntezátorů, je to psychedelický krautrock bez bicích a je v něm i cosi blackmetalového. Tato deska mimochodem krásně pomáhá potvrzovat významy pojmů: Tvrdě zkreslená kytara je opravdu tvrdě zkreslená, dlouhý delay je opravdu dlouhý delay…

Katarzí celého alba je předposlední šestý a nejdelší (téměř šestnáctiminutový) kus Entropia – North. Bzukající a chroupavý úvod se rozroste v táhlé tajemné drony i kytarové noisové bouře. Zvuk je neskutečně hutný ale i proměnlivý, nabízí zážitek jak z z dobrodružného experimentu, tak ale i v jistém smyslu zážitek rockový a jako encyklopedie druhů a barev hukotů má též rozměr poučný. Následující kratší pokračování Entropia – South pak ještě znovu nabídne poslední porci strhujícího zvuku tohoto tria, možná v nejnoisovější podobě, ovšem mistrně psychedelicky vygradovaného pomocí delayů. Nečekaně rychlé zakroucení krkem poslední neodbytné ozvěně pak dílo uzavře.

Troufám si říci, že toto album fanouškům hlukově elektronické psychedelie jen tak snadno z paměti nezmizí. Propracovanou architekturou jejich produkce se lze kochat mnohokrát, nabažení jsem se zatím nedočkal. Volám bravo a těším se na koncert tohoto tria v Praze, který proběhne 9. 5. v Meetfactory v rámci festivalu Stimul.

die ANGEL: Entropien I
Cosmo Rhythmatic (https://cosmorhythmatic.bandcamp.com)


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.