- Inzerce -

Dizzcock: Elegy of Unsung Heroes

Pražský producent Dizzcock se po loňské debutové kazetě “AL” (zde) ozývá znovu, tentokrát ve formátu výhradně internetového releasu. Nové album Elegy of Unsung Heroes obsahuje bezmála dvě desítky tracků a jejich zvuk je oproti debutu mnohem vzdušnější a méně kondenzovanější, jakkoli o basové nálože ani tak není žádná nouze. Kratší tracky udržují potřebnou dynamiku a všech 18 kousků uplyne dřív, než se řekne “trap”.

Nahrubo nasekané vokální samply jsou používány s citem a s rozmyslem, stejně tak syntezátory zřejmě softwarové provenience, které u mnoha jiných producentů znějí často poněkud plastově a nepříliš emocionálně. Výsledkem je lahodně plynoucí mix vysoce kvalitní elektroniky. V názvech tracků se ozývá současná krize v krajích zmítaných válkou, stesk po domově, vykořeněnost, ale i hněv, odhodlání a agresivita. Přes závažnost zmíněných témat a angažovanost v tom nejlepším slova smyslu ale nikdy teoretická stránka věci nepřeváží stránku praktickou, tj. muzikální. Z hudebního hlediska se tak v nadmíru kreativní srážce tříští grime, ambient, trap, drill, batida, ghetto house nebo raný dubstep. Originální směsice žánrů je doprovázena drtivými poryvy basových linek, smrští hajtek a jiných perkusivních zvuků. Albem se nenápadně proplétají podobné motivy a zvuky, jako např. motiv v Turnt Up Goddess a Spent, syntetický kostelní zvon v Gang a Geeked up nebo samply feministické rozhlasové relace z Phoenixu. Nepříliš radostné nálady se střídají se světlejšími chvilkami, a nutno podotknout, že ke konci se album čím dál více noří do temnot a ponuřejších nálad. 

Prvoplánovitá temnota ale přes nevyvratitelný smutek a melancholii netvoří dominantní stránku alba, konečné vyznění je spíš optimistické, na čemž má značný vliv mimořádná, a důvtipně až po Outru zařazená závěrečná skladba Hope. Bez naděje se žije dost špatně, zvlášť je-li to poslední, co zbývá. 

Album více než výrazně doplňuje cover-art s postavou vzhlížející k domům s vytřískanými okny. V době, kdy je v Evropě přes 11 miliónů prázdných a nevyužívaných domů (zdroj zde), zatímco z nejrůznějších příčin vzrůstá počet lidí bez domova, je třeba ocenit hrdinství těch, kteří se za novým domovem vydají pár tisíc kilometrů. 

Autorem cover-artu je Dizzcocka na koncertech občas doprovázející VJ Kolouch. Cover je v podobě plakátu k dostátní na akcích kolektivu Red for Colour Blind, album jako takové je k poslechu a stažení zdarma.

Dizzcock: Elegy of Unsung Heroes

Red for Colour Blind (https://redforcolourblind.blogspot.cz)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.