- Inzerce -

Dizzcock: Elegy of Unsung Heroes

Pražský producent Dizzcock se po loňské debutové kazetě „AL“ (zde) ozývá znovu, tentokrát ve formátu výhradně internetového releasu. Nové album Elegy of Unsung Heroes obsahuje bezmála dvě desítky tracků a jejich zvuk je oproti debutu mnohem vzdušnější a méně kondenzovanější, jakkoli o basové nálože ani tak není žádná nouze. Kratší tracky udržují potřebnou dynamiku a všech 18 kousků uplyne dřív, než se řekne „trap“.

Nahrubo nasekané vokální samply jsou používány s citem a s rozmyslem, stejně tak syntezátory zřejmě softwarové provenience, které u mnoha jiných producentů znějí často poněkud plastově a nepříliš emocionálně. Výsledkem je lahodně plynoucí mix vysoce kvalitní elektroniky. V názvech tracků se ozývá současná krize v krajích zmítaných válkou, stesk po domově, vykořeněnost, ale i hněv, odhodlání a agresivita. Přes závažnost zmíněných témat a angažovanost v tom nejlepším slova smyslu ale nikdy teoretická stránka věci nepřeváží stránku praktickou, tj. muzikální. Z hudebního hlediska se tak v nadmíru kreativní srážce tříští grime, ambient, trap, drill, batida, ghetto house nebo raný dubstep. Originální směsice žánrů je doprovázena drtivými poryvy basových linek, smrští hajtek a jiných perkusivních zvuků. Albem se nenápadně proplétají podobné motivy a zvuky, jako např. motiv v Turnt Up Goddess a Spent, syntetický kostelní zvon v Gang a Geeked up nebo samply feministické rozhlasové relace z Phoenixu. Nepříliš radostné nálady se střídají se světlejšími chvilkami, a nutno podotknout, že ke konci se album čím dál více noří do temnot a ponuřejších nálad. 

Prvoplánovitá temnota ale přes nevyvratitelný smutek a melancholii netvoří dominantní stránku alba, konečné vyznění je spíš optimistické, na čemž má značný vliv mimořádná, a důvtipně až po Outru zařazená závěrečná skladba Hope. Bez naděje se žije dost špatně, zvlášť je-li to poslední, co zbývá. 

Album více než výrazně doplňuje cover-art s postavou vzhlížející k domům s vytřískanými okny. V době, kdy je v Evropě přes 11 miliónů prázdných a nevyužívaných domů (zdroj zde), zatímco z nejrůznějších příčin vzrůstá počet lidí bez domova, je třeba ocenit hrdinství těch, kteří se za novým domovem vydají pár tisíc kilometrů. 

Autorem cover-artu je Dizzcocka na koncertech občas doprovázející VJ Kolouch. Cover je v podobě plakátu k dostátní na akcích kolektivu Red for Colour Blind, album jako takové je k poslechu a stažení zdarma.

Dizzcock: Elegy of Unsung Heroes

Red for Colour Blind (https://redforcolourblind.blogspot.cz)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.