- Inzerce -

Dlouhá noc s Trumpem

V Ostravě začnou 24. srpna dvanácté Dny nové hudby

Již po dvanácté začne v Ostravě bienále věnované soudobé (převážně) komponované hudbě, kdy v má zájemce příležitost v kondenzované podobě si nacpat uši i mozek díly zcela novými i těmi z několika posledních dekád. Za dobu existence festivalu se podařilo týmu Ostravského centra nové hudby nastavit laťku spolehlivé interpretační úrovně i dramaturgie spojující předvídatelné s nečekaným. Předvídatelná jsou některá jména objevující s v programu pravidelně. Takovým je třeba Bernhard Lang, jehož Hrátky s Trumpem. Laciná opera #2 bude na programu jako součást takzvané Dlouhé noci 1. září. Během ní v historické budově bývalých městských jatek, kde dnes sídlí galerie PLATO, a v Divadle Antonína Dvořáka zazní kolektivní improvizace i sólové kusy. Zazní i dílo Peter Ablingera Scales, v němž mají interpreti řadit různé objekty podle výšky (nebo spíš světlosti) vydávaného zvuku a rozeznívat je.

Stabilní součástí Ostravských dnů je již dlouho mezinárodní ansámbl Ostravská banda a o něco novější Ostrava New Orchestra. V jejich podání zazní klasika 20. století, např. od Bruno Maderny, klasika současná od Isabel Mundry, a třeba novinka od Miro Tótha. Nově festival navštíví Ensemble Garage z Kolína nad Rýnem. V jejich programu čeká například Concerto for the Invisible Hand (after Adam Smith) Matthiase Kranebittera, jenž ke svému dílu napsal: „Posvátná hudba pozdního kapitalismu, uctívající posledního zbývajícího boha – neviditelnou ruku volného trhu, která proměňuje egoismus jednotlivce v prospěch a bohatství komunity.“

Do jiných žánrových poloh zavede posluchače Minimaraton elektronické hudby, letos v dramaturgické péči Martina Režného. Spojujícím tématem budou neobvyklé nástroje, ke slyšení bude například „číslizvuk“, první modulární syntetizér vyrobený v Československu. Do sféry čistě improvizované hudby spadá vystoupení saxofonisty Roscoe Mitchella a klavíristky Amina Claudine Myers.

Celý program najdete zde: https://www.newmusicostrava.cz/cz/ostravske-dny/program/


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první sólovou desku, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.