- Inzerce -

Electric Moon: Stardust Rituals

Stardust Rituals je nejnovější album německé úderky Electric Moon, vedené agilním Davem Schmidtem vystupujícím spíše pod jménem Sula Bassana, což je bývalý latinský název tereje bílého. Trio zde předvádí ukázkový space rock s moderním drivem, někdy se temné minimalistické riffy a zejména precizní práce baskytary v prvních dvou skladbách blíží i stoner rocku. Základ drží basista a zpěvák Komet Lulu za vydatné pomoci bubeníka Marcuse Schnitzlera, přes stručné a pevné basové linky pak skládá Sula Bassana své spacerockové kytarové riffy, podepřené tu a tam zvuky kláves či mellotronu, nebo dokonce elektrického sitaru. Delayem se tu nešetří, všechno je obaleno do vzorně ošetřeného psychedelického dozvuku. Práce se zvukem je vůbec příkladná, vše zní tak, jak má nebo jak by třeba mohlo znít někdy před čtyřiceti lety. Album zní místy také velmi živě, jako by se jednalo o živý záznam improvizací tria ve studiu.

Síla tria je v rychlejších a tvrdších kusech, jako je Stardust, což je údajně nejstarší kus na albu – pochází z roku 2014 a trio jej pouze doplnilo o zpěvy a další dohrávky, nebo ve druhé části úvodní skladby The Loop. Volnější tempo a pokusy o romantičtější sound jsou poněkud méně přesvědčivé a závěrečná dvaadvacetiminutová skladba You Will Live Forever Now se tak může zdát už trochu dlouhá. Naštěstí ve druhé polovině graduje a romantické deseminutové intro nechá za sebou. Na konci ovšem opět zvolní, než nabere dech pro závěrečnou hymnickou pasáž s vokály a mellotronem. Tady by neškodilo trochu krátit, zvláště pak poněkud příliš “atmosférické” cikády na začátku skladby.

Zpěv je na celém albu velmi decentně utopený v bohatém dozvuku, což výslednému soundu velmi svědčí. Feedbacky páskového echa jsou zde rovnoprávným hudebním nástrojem. Kytary jsou spíše hlukové a expresivní, více konkrétní je v několika skladbách elektrický sitar, který však bohužel zní až trochu klišovitě.
Pokud nemáte čas, nebo si nejste jistí, zda jste milovníky space-acid-psychedelic-stoner rocku, doporučuji poslechnout alespoň první dvě skladby.

Electric Moon: Stardust Rituals

Sulatron Records (https://www.sulatron.com/xoshop/index.php)

 


Zkouška sirén – Rytmy k jiným světům

Dva filmy s hudbou a smrtí v hlavní roli

Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.