- Inzerce -

ExSxMx: E.S.M.

Nový projekt mosteckého hlukového radikála Radka Kopela, revival či lépe revirvál Eine Stunde Merzbauten, se od loňského debutu 7305 (naše recenze zde) ustálil jako trio tří šílenců s elektronikou, saxofonem a řevem, hned v prvním tracku a také ve třetím se ale výrazně uplatní i odvážně hostující elektrifikované housle.

Vše se odehrává kdesi na pomezí freejazzu, industriálu a noise. Saxofon poštěkává šťavnaté fráze, dunivá elektronika straší občas svým frekvenčním záběrem a jindy závratnou hloubkou svého reverbu. Z dalších zvuků lze snáze identifikovat už jen různé údery či jinak neobratné manipulace s jakýmisi masivnějšími kusy kovů, nářadím, možná kbelíky a plechy. Někdy se může dostavit představa budhistického chrámu při pozorování z běžící míchačky, jindy tuto scenérii doplní třeba bombardující drony. Také by ovšem šlo říci, že jde díky saxofonu o snad nejmelodičtější nahrávku, jakou jsem alespoň já osobně od Radka Kopela a spol. slyšel. Ale i zde se ukazuje, že melodický pohyb ve skutečnosti ještě neznamená melodii v pravém smyslu slova. Pokud se nikam nevedoucí (protože nikam nechtící) saxofonové litanie na posluchače valí po desítky minut pořád stejně intenzivně, máme tu zase jiný, avšak též velmi účinný způsob vymývání mozků. Vyplaveny ovšem budou zajisté jen myšlenky a informace zbytečné, naopak třeba nedostatek stimulů pro fantazii opravdu nehrozí. Brzy si člověk zajisté zvykne i na specifický zvuk desky, je to vlastně taková hi-fi-garáž a ať je to co je to, umí to být návykové a je tu navíc i chvilkový náhled do studia po skončení úspěšného záběru.

CD je to opět napěchované hlukem, co to jen jde. Mezi čtyřmi tracky vypadá nenápadně i ten, co má přes čtyřicet minut. Permanentně podobná intenzita může na někoho působit bezvýchodně, tito lidé si však takto vysnili ráj a zvukem se k němu dostali. Kdo by chtěl z ráje hledat východ? Potisk CD koneckonců také vyvolává nutkání dráždit svůj sluch opakovaně, k extatickým zážitkům by se tady při co možná nejdelším a co nejintenzivnějším šílenství měli dostat i ti nejpomaleji vnímající. Kvízové otázky na citáty ze slavných melodií jsou zde jednodušší, než když při jejich koncertu v rámci letošní Žižkovské noci zabouřila klasická černobílá Stínadla. Tady se zkrátka rovnou předem stíná vaz jakémukoli mainstreamovému produkčnímu záměru, který by snad chtěl radostným hudebním projevům lidských bytostí podsunout nějaký postranní ziskuchtivý záměr. A v tom jsou všechny umělecké počiny Radka Kopela a všech jeho partnerů dlouhodobě konzistentní.

 

ExSxMx: E.S.M.

vlastní náklad (https://bandzone.cz/merzbauten, www.napalmed.cz)


Planeta Eraserhead

Performativita hluku v lynchovském projektu Xiu Xiu.

Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.