- Inzerce -

Harpreet Bansal: Parvat

Norskou houslistku a skladatelku indického původu Harpreet Bansal mělo již možnosti poznat i naše domácí publikum, v jejích projektech účinkuje na indické harmonium pravidelně též pražský klávesový mistr Vojtěch Procházka. Nejinak je tomu i na jejím letošním albu natočeném společně s The Norwegian Radio Orchestra.

Album Parvat (v překladu ze sanskrtu Hora) obsahuje stejnojmennou třívětou kompozici (cca 20, 12 a 17 minut). V první a třetí se setkává trio Harpreet Bansal (housle) – Vojtěch Procházka (indické harmonium) – Sanskriti Shrestha (tabla) s orchestrem, každého kusu se chopil jiný aranžér, za prvním stojí Jan Martin Smørdal a za třetím Jon Øivind Ness. Orchestr diriguje Hannu Koivula. O druhou větu se pod vedením Bansal postaralo samotné trio virtuozních sólistů. Videozáznam celé skladby se nachází například zde.

Sama Harpreet Bansal ke skladbě uvádí, že vzešla z jejího dlouhodobého zájmu o spojení principů hry klasických indických rág s větším nástrojovým obsazením i s myšlením hudby evropské. Autorčiny housle zde hrají dominantní sólovou roli, harmonium mu často blízce sekunduje či přebírá sólovou roli občas i s poněkud jazzovou expresivitou, ovšem forma typu rágy ukazuje i vyžaduje všechny hudebníky v plné koncentraci. V první větě orchestr především barevně i polyfonicky podporuje hlavní nosné melodie a rytmy, umí se ovšem chvílemi zmocnit i celého dění třeba téměř minimalistickými strukturami. Rytmy zase může určovat vedle bravurní hry na tradiční tabla i třeba kolektivní šumivé prodýchávání dechových nástrojů. Třetí věta přináší orchestraci až řekněme „ravelovsky“ opojnou, z poklidné meditace nad dronovou prodlevou během čtvrthodiny postupně graduje. Pomyslné tradiční koncertní kadence se ujala Sanskriti Shrestha aby pak po krátké vzájemné imitaci houslí a harmonia přišlo závěrečné velmi intenzivní závěrečné orchestrální běsnění včetně zřejmě i sborového zpěvu všech hráčů.

Toto krásné album by mělo potěšit vedle fanoušků indické tradiční hudby a soudobé kompozice i mnohé posluchače, kteří k odkazům k indické tradiční hudbě dospěli třeba skrze populární fusion projekty typu spolupráce Philipa Glasse s Ravim Shankarem nebo třeba alba Apocalypse Johna McLaughlina.

Harpreet Bansal: Parvat
Lawo Classics (https://www.lawo.no)
Spotify


Zkouška sirén – Kam pro písně?

Staré a nové cesty ke zlidovění.

Zvuk a čas bez významových nánosů

Přitáhnout umělce formátu Klause Langa doprostřed Žižkova se nedaří zas tak často. Miroslavu Beinhauerovi a Atriu Žižkov se to povedlo a využili tuto příležitost naplno.

Most mezi dvěma světy

Žádná vanilka a žádná komfortní zóna v hudbě Hümy Utku.

Hermovo ucho – Art of Duo

Konfrontace jako modus operandi, naslouchání kozíma očima a další zprávy z Tokia.

Ensemble Terrible deset let na scéně

O studentském tělese, které je zároveň intermediální platformou.

Michal Kořán: Endemitní modrá ještěrka

Od xeroxu a propisotu k bandcampové knihovně. Rozhovor se stočí i k přednostem sluchátek a důležitosti vypalování alespoň malého počtu CD-R.

Zkouška sirén – hudba z rukavičky

Technologické ambivalence Laetitie Sonami

Slzy jsou v pořádku…

S Ondřejem Skovajsou o romských písních a projektu Giľora.

Operní pocta „odlišné“ prominentce

V díle o tíživém osudu Rosemary Kennedyové otevírají tvůrkyně důležitá témata, které akcentují zvukově atraktivní hudební složkou.

Ostravské objevování hudby dneška i nových prostorů

Třinácté bienále, dvacet let Bandy, nejdelší koncert „pouhých“ 480 minut, urbex i minimaraton.