- Inzerce -

In the Country: This Was the Pace of My Heartbeat

This Was the Pace of My Heartbeat je „první jazzovou nahrávkou“ od Rune Grammofon, což nutně znamená velká očekávání a zároveň příslib dalšího ze současných pokusů oživit tak trochu ospalou tradici. Norské trio In the Country vede Morten Qvenild, všestranně nadaný pianista, který „přeskočil jarrettovskou školu“ (jako hráče i skladatele ho známe z Jaga Jazzist, případně z Shining). Trio hraje od roku 2003, kdy se ke Qvenvildovi přidali basista Roger Arntzen a bubeník Pal Hausken. Budiž tu také zmíněno, že album produkoval Arve Henriksen (Supersilent).

This Was the Pace of My Heartbeat obsahuje kromě původních Qvenvildových kompozic i coververzi country balady In My Time of Need Ryana Adamse a  pozoruhodnou verzi árie Laschia Ch’ io Pianga z Händelovy opery Rinaldo. Album výtečně drží pohromadě díky Qvenvildovu až obsedantnímu zaujetí melodií a jeho smyslu pro kombinaci křehkého lyrismu s něčím, čemu Angličané říkají „solemnity“ (české slovo „vážnost“ by tu působilo dost kulhavě); výsledkem je zvláštní hymničnost, která vrcholí v předposlední skladbě (Viggo) sborovým zpěvem. Zaujetím melodií mám na mysli to, jak hráči často – převážně v extrémně pomalém, někdy téměř statickém tempu – dekonstruují melodickou linku, jako kdyby ji rozebírali na ponku, aby ji pak zase bez spěchu skládali dohromady. Kompoziční postup za mnohé vděčí dobré znalosti moderní klasiky. Qvenvild sám zmiňuje Mortona Feldmana a Oliviera Messiaena (toho cítíme třeba v Beaver Creek, kde se melodie vynořuje z jakéhosi podprahového melodického Urstoffu). Jsme-li u  možných inspiračních zdrojů, na poli jazzu samotného osobně nevidím nic, co by se dalo s Qvenvildovým přístupem srovnávat, ale pro pořádek aspoň uvedu, že kritika občas odkazuje na Paula Bleye či norské trio Torda Gustavsena.

 

Improvizace, která má na albu také určitý prostor, je opět přísně ve službách rozvíjení melodického leitmotivu. Piano má sice stále hlavní slovo, ale výkony Qvenvildových spoluhráčů by se rozhodně neměly opomíjet – například Hausken, přestože se většinou projevuje svým cinkáním do kousků plechu a dřeva jako ryzí minimalista, dokáže v mžiku obrátit a dodat skladbě silnou gradaci.

In the Country nejsou tak posluchačsky vděční jako některé jiné současné projekty, které se úmyslně pohybují na hraně jazzu, klasiky a  inteligentního popu. Díky své zajímavosti a originalitě, odzbrojující čistotě a houževnatosti se však mezi nimi určitě neztratí.


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.