- Inzerce -

Jóhann Jóhannsson (1969-2018)

V pátek 9. února zemřel v osmačtyřiceti letech islandský skladatel Jóhann Jóhannsson, který se do širšího povědomí dostal především skrze hudbu k filmům. Sicario, Teorie všeho, Příchozí – to byly filmy, jimž Jóhannssonova hudba dodala specifickou atmosféru mísící melancholii s temnými předtuchami. Trochu ve stínu jeho novějších úspěchů zůstala raná tvorba, leckdy hudebně originálnější. I ta vznikala mnohdy ve spojení s dalšími uměleckými formami, ať už to byla divadelní hra Englabörn, nebo taneční představení IBM 1401, A User’s Manual. Na konci 90. let spoluzakládal kolektiv Kitchen Motors, který vydával elektroniku, punk, knihy i filmy a na jejíchž titulech se mohli potkat Barry Adamson s Pan Sonic a The Hafler Trio. V té době byl Jóhannsson také členem skupiny Apparat Organ Quartet míchající postrock, elektropopovou melodiku a lásku k archivním syntezátorům.

Mimo mainstreamovou kinematografii se vydal například ve spolupráci s režisérem Billem Morrisonem. Z jejich setkání vznikla pocta hornickým regionům Spojeného království, The Miners‘ Hymns, v níž archivní záběry hornického života doprovází hymnická a nekonečně pomalá stopa žesťových nástrojů a varhan.

Když v roce 2005 psal Víťa Mikeš pro HIS Voice profil tehdy ještě poměrně málo známého skladatele, shrnul jeho hudbu slovy: „Předkládá s ní řád, ale způsobuje chaos. Vyluzuje harmonii, ale ve výsledku útočí disharmonií. Tím však neodrazuje, naopak, nutí k neustálým návratům.“


Hermovo ucho – Chvála dlouhověkosti

Stoletý Marshall Allen vydává první desku pod svým jménem, o dva roky mladší Milan Grygar stále vystavuje nová díla, osmdesátiletý Anthony Braxton pracuje na šestatřicetidílné opeře.

Jiří Durman a Miroslav Posejpal: Nové a nové spirály

V kavárně s věrozvěsty české improvizace.

Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.