- Inzerce -

Ke vstupu do Dobršské brány letos lákají Verneri Pohjola i Andrea Motis

Vyhrajte dvě vstupenky na letošní ročník festivalu.

Tisková zpráva: Nástroj trubka se stane středobodem letošního třetího srpnového víkendu špičkových hudebníků z celé Evropy, a to díky šestému ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Dobršská brána. Dva dny a večery plné hudby se odehrávají již tradičně třech na místech – na venkovní scéně u barokního zámku, v gotickém kostela, nebo pod korunou stromů na stinném trávníku u věže románské zvonice v obci Dobrš na Strakonicku, v podhůří Šumavy.

Headlinerem pátečního večera se silným muzikantským rodokmenem – a to díky dědečkovi Enstiovi, dirigentovi a otci Pekkovi, členovi známé skupiny Wigwam – je čtyřiačtyřicetiletý finský trumpetista a skladatel Verneri Pohjola. Přináší nenapodobitelný skandinávský zvuk, pomalý, zasněný a ledový, i když se srdečným teplem muzikantského ducha, který není v tomto případě zcela vyloučen. Pohjola se svým kvartetem zahraje především hudbu ze svého alba The Dead Don’t Dream z roku 2020.

Headliner druhé festivalového dne přijíždí z Barcelony. Andrea Motis je mladá jazzová zpěvačka, trumpetistka a skladatelka, nahrávající u Impulse Records. Se svým projektem Loopholes vsadila na pestrost vlivů a rozšíření žánrového záběru. Podařilo se jí spojit prvky latiny, funku, soulu, R&B, fusion i středomořského folklóru. Zazpívá v rodné katalánštině, ale i španělsky, portugalsky, anglicky či německy.

Ze hlavních headlinerů festivalu je Markus Stockhausen zřejmě díky otci, německému modernistickému skladateli, ten s nejimpozantnějším hudebním rodokmenem. Pětašedesátiletý Markus Stockhausen se dobře etabloval jako skladatel a éterický jazzový trumpetista na evropské scéně, když si vybudoval vlastní originální jazyk, díky kterému se stal jedním ze zásadních interpretů labelu ECM. Jeho kvarteto zahraje skladby z nahrávky Tales z roku 2021, na které první disk věnoval hudbě komponované a další dva volné improvizaci. Skupina Markuse Stockhausena zde spojuje své klasické a moderní hudební vzdělání a vlivy při začleňování elektroniky a vůbec se neštítí vkládat do skladeb s naprostou jemností strhující avantgardní mezihry.

To jsou hvězdní a vzácní hudební hosté Dobršské brány. Nicméně vysokou uměleckou úroveň slibuje také nejen nový česko-polský kvartet Štěpánky Balcarové, československé duo Michala Rataje a Oskara Töröka, opětovné pódiové shledání Jiřího Kotači se švédským kytaristou Alfem Carlssonem, nebo koncert opravdové legendy českého jazzu, klavíristy, varhaníka a skladatele Emila Viklického, který přiveze svůj kvartet, ve kterém vystoupí Miroslav Hloucal, známý jazzový trumpetista, skladatel a sám leader skupiny. Pozornosti jistě neujede také koncert mladé krve evropského jazzu, německého trumpetisty Jakoba Bänsche a klavíristy Niklase Roevera.

Dobršská brána tak opět přináší do Pošumaví magickou hudbu. Vstupte do ní ve dnech 19. a 20. srpna i vy! Dva lístky zdarma získá šťastlivec vylosovaný z těch, kdo nám do půlnoci dne 18. srpna odpoví na soutěžní otázku: Jaký typ nástroje byl tématem prvního ročníku festivalu? Odpovědi zasílejte na adresu infoZAVINÁČhisvoiceTEČKAcz.

Program festivalu Dobršská brána 2022

Pátek 19. srpna
16:00 Oskar Török & Michal Rataj (kostel)
18:30 Štěpánka Balcarová Quartet (zámek)
20:30 Verneri Pohjola (zámek)

Sobota 20. srpna
13:30 Miroslav Hloucal – workshop (zámek)
15:00 Jiří Kotača & Alf Carlsson Quartet (kostel)
16:30 Jakob Bänsch Duo (zvonice)
18:00 Miroslav Hloucal & Emil Viklický Quartet (zámek)
19:30 Markus Stockhausen (zámek)
21:00 Andrea Motis (zámek)

Více informací naleznete na webových stránkách www.dobrsskabrana-fest.cz.


Ten, který se nevrátil

Zemřel Brian Wilson, mimo jiné průkopník DIY přístupu v populární hudbě. Sluníčkový optimismus Beach Boys je skvrnitější, než se na první opalovačku zdá.

Pod povrchem cella a klavíru

Violoncello Matthiase Lozenze s klavírem Miroslava Beinhauera v pětici skladeb provedených v žižkovském Atriu.

Červen v Hudební 3

František Hruška, gobi_10k, Best Before End. Jérôme Noetinger a Petr Vrba.  Durman / Posejpal Duo. Trojice koncertů a poslechových večerů v redakčně-setkávacím prostoru mezi Kampou a Petřínem.

Zkouška sirén: Kyber Erben a Národní Elliott

Zrození experimentu z ducha socialistických kancelářských strojů.

Arvo Pärt 90

Dvě protikladné linie zvonečků, štěstí zažít „svou dobu“ a sbor spíše komorní než filharmonický.

Hermovo ucho – Neklidný duben aneb Roztržená struna intonarumori

Na turné, v operách, v žaláři národů, amfiteátru i atriu. Nu, co se hýbe, to zní.

Vzpomínka na Jaroslava Paláta

Před třiceti lety zemřel Jaroslav Palát, zakladatelská osobnost české industriální hudby. Připomínáme jej rozšířením textu, který pro nás před dvanácti lety napsal jeho hudební souputník.

V rukou i v hlavě

Dva mimořádné klavírní recitály koncertní řady Lichtzwang: dámský i pánský.

Nevyzkoumatelné

„Umění jako výzkum“ žádné není. A „výzkum umění“ neexistuje.

Přehled soudobé hudby na Pražském jaru

Jarní sklizeň premiér v rámci festivalu oslavujícího osmdesát let existence.